پژوهش های پزشکی

احتمال بروز بیماری آلزایمر در کسانی که شکم بزرگ دارند بیشتر است.


در پژوهشهای اخیر که در کشور آمریکا انجام شده دیده‌اند احتمال ابتلا به آلزایمر در سالخوردگانی که دور کمر بزرگی دارند تقریبا سه برابر هم سن و سالهای خود با دور کمر نرمال می‌باشد.
اگرچه پیش از این نیز چاقی به عنوان یک عامل مستعد کننده ابتلا به آلزایمر شناخته شده بود اما پژوهش اخیر نشان داده است که حتی کسانی که وزنشان طبیعی است اگر شکمشان بزرگ باشد، با خطر ابتلا به این بیماری مواجه هستند.
در این مطالعه‌ که بر روی 6500 نفر 40 تا 45 ساله انجام شده است مشخص گردید که چاقی و دور کمر پهن، خطرناک‌ترین فاکتور برای ابتلا به آلزایمر است.
ارتباط بین اضافه وزن و فعالیت ذهن در سنین پیری هنوز شناسایی نشده است اما بسیاری متخصصان بر این باور هستند که مشکلاتی از جمله فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا بر شکل گیری و استقرار این بیماری موثر هستند.
این پژوهش تا چند دهه ادامه داشت و این افراد را تا سن 70 سالگی زیر نظر داشتند. به این ترتیب وضعیت سلامت یا بیماری آنها را مورد بررسی قرار گرفتند. به این ترتیب مشخص شد که احتمال ابتلا به آلزایمر برای کسانی که بزرگترین دور کمر را داشتند 270 درصد بیشتر از کسانی بود که باریک‌ترین کمر را داشتند. حتی کسانی که شاخص وزن بدن (BMI) آنها طبیعی بود در صورت داشتن شکمی بزرگ در مقایسه با شکم کوچک، 90 درصد بیشتر با خطر آلزایمر روبرو بودند. از طرف دیگر کسانی که بر اساس محاسبه شاخص وزن بدن، اضافه وزن داشتند اما شکمی بزرگ نداشتند با 80 درصد خطر بیشتر آلزایمر روبرو بودند. به این ترتیب اهمیت اندازه دور کمر در ابتلا به این بیماری نشان داده می‌شود. واضح است که این خطر برای کسانی که هم چاق بودند و هم شکم بزرگ داشتند بیش از هر حالت دیگر افزایش یافت به طوری که داشتن اضافه وزن با دور کمری بزرگ این خطر را 270 درصد افزایش داد. امروزه بسیاری از دانشمندان از مقیاس اندازه گیری دور کمر راهنمایی خوبی برای ارزیابی سلامتی آینده افراد استفاده می‌کنند.

 

 


عرق کردن بیش از حد تحمل بدن (هیپر هیدروز)

تا کی می‌توان این عارضه را تحمل کرد؟
عرق کردن بیش از حد بدن عارضه خطرناکی نیست ولی تاثیر خیلی زیادی در کیفیت زندگی مبتلایان دارد. بسیاری از مبتلایان نمی‌دانند که آیا این عارضه درمان پذیر هست یا نه و برای درمان آن به چه کسی باید مراجعه کنند.
تعریف:
در چه مواقعی می‌گوییم که میزان تعریق زیاد است؟
در واقع هیچکس نمی‌تواند تعریف درستی از اصطلاح "تعریق خیلی زیاد" (هیپر هیدروز) ارائه دهد. شاید دلیل آن فقدان وسیله‌ای مناسب برای اندازه گیری میزان عرق کردن بدن باشد. به همین دلیل تعریق بدن به هر میزانی که مشکل ساز باشد یا باعث تنش عصبی در شخص شود، به عنوان هیپرهیدروز در نظر گرفته می‌شود. دلیل این عارضه هنوز نامشخص است ولی حدود 1-3 درصد از مردم از این عارضه رنج می‌برند.
هیپرهیدروز معمولا از نوجوانی شروع می‌شود. خیس بودن مداوم کف دست و پا و زیر بغل از شکایتهای اصلی این مبتلایان است. اگر تعریق زیاد محدود به همین نقاط باشند، به آن هیپرهیدروز موضعی می‌گویند. در بیشتر موارد هیپرهیدروز موضعی مشکل جسمانی وجود ندارد و مبتلایان در سلامت کامل به سر می‌برند. در این افراد میزان بروز مشکلات عصبی تفاوت چندانی با افراد عادی ندارد. اما گاهی هم مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. مثلا بعضی از مبتلایان از خیس بودن خود خجالت می‌کشند. یا اینکه عامل بسیاری از ناکامی‌های زندگی خود را موارد ذیل معرفی می‌کنند:·
تعویض مکرر لباس در طول روز بدلیل خیس شدن با عرق·
پرهیز از دست دادن با دیگران·
پرهیز از شرکت در مراسم عمومی ·
از دست دادن موقعیتهای عاطفی·
تداخل با نگارش با نوشت افزارهای جوهردار مثل خودنویسدر واقع یک سوم از مبتلایان به هیپرهیدروز موضعی مشکل خود را غیر قابل تحمل می‌پندارند.
آیا هیپرهیدروز درمان هم دارد؟
علیرغم اثرات منفی زیاد این عارضه در زندگی مبتلایان آن، بیشتر آنها سراغی از درمان نمی‌گیرند. از آنجایی که بیشتر مبتلایان به هیپرهیدروز موضعی جوان هستند، با مشکل خود کنار می‌آیند. بعد از سازگاری با این عارضه، اغلب آنها از درمان پذیری آن مایوس می‌شوند و با آن زندگی می‌کنند.
اگرچه درمان قطعی وجود ندارد، ولی می‌توان تا حد زیادی از عوارض آن کاست. در واقع با مصرف دارو یا استفاده از دستگاههای مختلف میزان تحمل این عارضه در بین مبتلایان بیشتر می‌شود.
راههای مختلف درمان
اگرچه هیپرهیدروز موضعی خطرات جدی بجا نخواهد گذاشت، اما لحظاتی از زندگی وجود دارند که تاثیر جدی از این عارضه می‌گیرند. به همین دلیل درمان را به بعضی از مبتلایان توصیه می‌کنیم. به نظر شما در چه زمانی باید درمان را شروع کرد؟ ما درمان را برای کسانی توصیه می‌کنیم که این رطوبت مداوم اختلال در زندگی فرد ایجاد کرده باشد.
برای درمان از داروهای ساده شروع می‌کنیم. در صورتی که مشکل برطرف نشد، از روشهای درمانی تخصصی‌تر استفاده می‌کنیم. این ترکیبات عبارتند از:
1.اسپری ضد عرق: ترکیبات ضد عرق ساده در تمام فروشگاههای آرایشی بهداشتی وجود دارند و برای تهیه آن نیازی به نسخه پزشک نیست. این ترکیبات تاثیر کمی دارند و برخی از بیماران به این ترکیبات پاسخ مناسب می‌دهند.
2.داروهای ضد عرق: این ترکیبات را فقط با نسخه پزشک از داروخانه می‌توان تهیه کرد. این دارو که قدرت اثر قوی تری نسبت به اسپری دارد از نمک آلومینیوم تشکیل شده و می‌تواند در هیپرهیدروز معمولی اثر داشته باشد.
3.یونتوفورزیس: در این روش درمانی دارویی وجود ندارد و با تکنولوژی الکتریکی درمان لازم انجام می‌شود. دستگاه یونتوفورزیس جریان الکتریکی خاصی ایجاد می‌کند. این جریان الکتریکی از طریق الکترودهای خاص به نواحی دارای عرق زیاد وارد شده غدد عرق را سرکوب می‌کند. به این ترتیب بیمار تا مدتها از رطوبت ناشی از عرق زیاد در امان است.
4.بوتاکس: تزریق این داروی ضد چروک در نواحی مبتلا به هیپرهیدروز می‌تواند تحریک عصبی غدد عرق را کمتر کرده و ترشح این غدد را کاهش دهد. این دارو تا 90 درصد موارد هیپرهیدروز را درمان می‌کند. به این ترتیب مواردی را که به روشهای درمانی قبلی جواب نمی‌دهند با این روش بهبود می‌دهیم. با توجه به اینکه این روش نیاز به تزریق در نقاط متعدد دارد، برای کاهش درد از بیحس کننده‌های موضعی استفاده می‌کنیم.
5.داروهای خوراکی: این داروها هم از میزان عرق تا حد مطلوبی کم می‌کنند اما با توجه به عوارض جانبی زیاد، خیلی مورد استقبال بیماران و پزشکان قرار نمی‌گیرد. از جمله عوارض این داروها طپش قلب و گاهی افزایش فشار خون می‌باشد.
در موارد هیپرهیدروز عمومی، برعکس نوع موضعی، کل بدن دچار افزایش تعریق می‌شود. این موارد خیلی بندرت دیده می‌شوند ولی در صورت مشاهده باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمود. از جمله علل این بیماری عفونتهای عمومی بدن، اختلالات هورمونی، سرطان ویا اختلالات عصبی می‌توان نام برد. در هیپرهیدروز عمومی شبها موقع خواب هم افزایش عرق خواهیم داشت در صورتی که در نوع موضعی فقط در موقع بیداری عرق زیاد دیده می‌شود. برای درمان هیپرهیدروز عمومی علت ایجاد کننده باید برطرف شود پس شناسایی این علت الزامی است که توسط پزشک انجام می‌شود.
به این ترتیب متوجه می‌شویم که هرعلامتی ممکن است نشانه اولیه یک بیماری مهم باشد. پس به تمام مشکلات جدید بدن باید توجه کرد و از کوچکترین علامت حتی عرق کردن نابجا نباید بطور سرسری گذشت و علت ایجاد کننده آنرا جستجو کنید.

 

سکته مغزی سومین علت مرگ و دومین علت ناتوانی در جهان

هنوز ارتباط اثبات شده‌ای بین استرس و سکته مغزی یافت نشده است ولی عوامل خطر دیگری از جمله فشار خون بالا، استعمال دخانیات، کم تحرکی، ‌افزایش وزن و سن بالا بر میزان بروز آن تاثیر مستقیم دارند.
ضعف عضلانی، اختلال بینایی، سرگیجه، اختلالات حسی به صورت گزگز و مورمور از جمله علائم اولیه این بیماری هستند. بطوریکه این علایم در بیش از ۳۰ درصد موارد پیش از بروز سکته مغزی ظاهر می‌شوند.
بر اساس آمار جهانی، سکته مغزی سومین علت مرگ و دومین علت ناتوانی در جامعه بشری می‌باشد. شیوع سکته مغزی بدنبال افزایش سن و تصلب شرائین بخصوص در سرخرگهای تغذیه کننده بافت مغز افزایش می‌یابد.
با توجه به هزینه‌های هنگفت نگهداری و درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی، اقدامات پیشگیری کننده وسیعی برای کاهش موارد بروز بیماری در کشورهای پیشرفته انجام می‌گردد. مهمترین روش پیشگیری کاهش عوامل خطر در افراد مستعد به بیماری می‌باشد. از طرف دیگر درمان به موقع بیماری در سه ساعت نخست بروز آن میتواند تا حد زیادی مانع از پیشرفت بیماری و حتی درمان بیماری گردد. به این ترتیب بجای پدید آمدن بیماری با عوارض شدید و کشنده، شخصی سالم جایگزین می‌گردد.
البته برای افزایش احتمال بهبود بیماران بهتر است مرکزی مشابه CCU برای درگیریهای مغزی بویژه سکته مغزی در لحظات نخست ابتلا تاسیس گردد. پرسنل آموزش دیده این مرکز بخوبی می‌توانند اقدامات اورژانس را در دقایق حیاتی بیمار بخوبی انجام دهند. از طرف دیگر این مراکز شرایط لازم برای فیزیوتراپی بیماران سکته مغزی را در دوران نقاهت فراهم می‌کنند.

 

اصول یادگیری زبان حرکات بدن (Body Language)



از روی هر حرکتی مانند صاف کردن موها و دست به کمر گذاشتن می‌توان فهمید که چه کلامی از دهانتان بیرون خواهد آمد.
بیشتر متخصصین ارتباطات معتقدند که از نوع حرکات بدن می‌توان تا 90 درصد ناگفته‌های هر فرد را متوجه شد. زبان حرکات بدن شامل حرکات صورت، برقراری ارتباط چشمی، نوع ژست بدن، وضعیت ایستادن و قرار گرفتن اعضای بدن می‌باشد. اگرچه نکات ظریف زیادی در زبان حرکات بدن وجود دارند، بعضی از حرکتها بقدری ارزشمند هستند که با گفتن هزار کلمه برابری می‌کند.
اصول اولیه زبان حرکات بدن
دست تکان دادن، ارتباط چشمی، لبخند زدن و اخم کردن معنایی بیشتر از یک حرکت عضو دارند و بخشی از برقراری ارتباط غیر کلامی می‌باشد. به گفته یکی از متخصصین ارتباطات، زبان حرکات بدن روشی موثر در ایجاد ارتباط بین دو فرد می‌باشد. این زبان همراه با زبان کلامی می‌تواند وجود داشته باشد و معمولا از ضمیر ناخودآگاه فرد بروز پیدا می‌کند اراده وی در ایجاد آن کمترین تاثیر را خواهد داشت.
حال بیایید برخی از کلیدهای برقراری ارتباط با زبان حرکات بدن را بیاموزیم. در ابتدا حرکات ابتدایی را بیان می‌کنیم. بسیاری از شما مفهوم اولیه این حرکات را می‌دانید. ولی ما سعی داریم این حرکات را بطور کلاسیک با تمام مفهومهای ممکن به شما بگوییم تا تمام معانی ممکن برای شما آشکار گردد.
دست دادن: مردم با دست دادن به همدیگر سلام و ابراز خوشوقتی می‌کنند. این حرکت بسیار پر معنی‌تر از گرفتن دست همدیگر است. در این حرکت ارتباط بین دو دست و نحوه فشردن آنها بسیار مهم است. دراز کردن دست برای ایجاد ارتباط بین دو دست می‌تواند نشانه‌ای برای برقراری رابطه‌ای صادقانه و بدون رودربایستی باشد و حرکت متقابل شما نشانی از بی ریایی و ارتباطی بدور از هرگونه تهدید می‌باشد.
حال میخواهیم مفهوم انواع دست دادن را توضیح دهیم:
شل دست دادن: این حالت نشان دهنده عدم آرامش طرف مقابل است. او دوست ندارد کف دستش لمس شود زیرا که از برملا شدن رازش هراس دارد.
دست دادن استخوان شکن: برعکس حالت قبل طرف مقابل شما می‌خواهد استخوانهای دست شما را له کند. این هم نشانه عدم امنیت است ولی با این کار قصد دارد قدرت خود را به رخ شما بکشد تا با این حس برتری قدری از ضعف خود را بپوشاند.
دست دادن در حالت کف دست رو به پایین: طرف مقابل شما دستش را طوری به سمت شما دراز می‌کند که کف دستش به سمت پایین است. در این حالت او قصد دارد برتری خود را به شما اثبات کند. برعکس حالت قبل او در آرامش است و احساس ضعف نمی‌کند.
دست دادن با دست چپ: اگر دست چپ خود را از بالا به سمت شما دراز کرد، قصد برتری طلبی نسبت به شما را دارد ولی اگر از پایین و مخفیانه دست چپ را برای دست دادن دراز کند، سعی دارد از شما حمایت کند و به آرامش شما فکر می‌کند.
هماهنگی: در این حالت دو نفر در حال انجام حرکتی مشابه هستند. در واقع هماهنگی نشاندهنده این است که این دو نفر در حال خواندن یک صفحه از کتاب تفکر خود هستند. اگر دیدید که شخص دیگری حرکات شما را تکرار می‌کند یا اینکه شما عین حرکات یک نفر دیگر را انجام می‌دهید، بدانید که هردوی شما در حال فکر کردن به یک موضوع خاص هستید. (خیلی جالبه مگه نه؟)
وضعیت قرار گرفتن بدن: شکل بدن در هنگام ایستادن یا نشستن می‌تواند نشاندهنده سلطه پذیری یا برتری خواهی طرف مقابل شما باشد. شق و رق ایستادن یک شخص با شانه‌های رو به عقب نشانه برتری خواهی فرد است. در صورتی که شل و خمیده بودن بدن ناشی از احساس عدم امنیت، گناه و شرمساری فرد است.
ارتباط چشمی: برقراری ارتباط چشمی در فرهنگها و کشورهای مختلف معنی خاص خود را دارد. متخصصین امریکایی معتقدند که این ارتباط نشانه صداقت و روراستی طرف مقابل است. چشمها با نفوذ ترین نقطه بدن از نظر زبان حرکات بدن به حساب می‌آیند و می‌توانند نکات زیادی را از درون پنهان شخص ابراز کنند. شادی، علاقه مندی، درد، زجر کشیدن و حتی نیاز با ارتباط جنسی را می‌توان از نوع نگاه طرف مقابل فهمید.
بازی کردن با موها: اگر دیدید که خانمی در حین صحبت کردن با حرکات ملایم دست موهایش را به پشت گوش می‌برد، ممکن است نشانه‌ای از عشوه گری و برقراری ارتباطی نزدیک باشد. اما خیلی مراقب باشید؛ شاید موهایش جلوی چشمش را گرفته و می‌خواهد میدان بینایی خود را وسیعتر کند.
برای پیشرفت ارتباطات خود از زبان حرکات بدن استفاده کنید.
برای اینکه بتوانید حرکات بدن خود را منطبق با اراده خود نمایید لازم است اطلاعات بیشتری در مورد زبان حرکات بدن بدست آورید.
اگر فکر می‌کنید انسان دوست داشتنی هستید و در هنگام رفتن به سر کار خود به کسی نگاه نکرده وارد اتاق شوید، کاملا اشتباه می‌کنید. شما با این کار سیگنالهای منفی به همکاران خود ارسال می‌کنید که از میزان محبوبیت شما خواهد کاست. برای بهبود روابط خود در جامعه بهتر است نگاهی به نوع حرکات بدنی خود انداخته و عوامل مخدوش کننده را از آن بزدایید. مثلا اینکه در طول روز آیا لبخند می‌زنید ویا ارتباط چشمی کافی با مردم برقرار می‌کنید. در صورت آشنایی با زبان حرکات بدن، نوع برخوردی خود با دیگران را می‌توانید بهبود بخشید.
زبان بدن مطالب زیادی برای گفتن دارد که می‌شود بعنوان معیاری در سنجش صداقت گفتار افراد استفاده نمود.
اگر کسی درحال صحبت کردن با شما جلوی دهانش را می‌گیرد به احتمال زیاد قصد دارد دروغ بگوید. اگر طرف مقابل شما با دست پیشانی و صورت خود را مالش می‌دهد، احتمالا می‌خواهد احساساتی از درون خود مانند اضطراب یا استرس را بپوشاند. به این ترتیب اگر تناقضی بین گفتار و حرکات بدن یک شخص دیدید، با کمی دقت و ذکاوت می‌توانید مورد نادرست را شناسایی کنید.
به این ترتیب با آموختن زبان بدن بجای توجه به گفتار افراد، از روی حرکات بدن می‌توان به حقایق شفافتری رسید.
برای موفقیت در امور روزمره کار و زندگی درک زبان بدن همراه با ارتباط کلامی الزامی است. برای نمونه چند مورد روزانه را توضیح می‌دهیم.
در مصاحبه اولیه شغل: اولین و مهمترین نکته این است که تا قبل از ورود مصاحبه‌گر به هیچ عنوان بر روی صندلی نشینید. در حالت ایستاده منتظر بمانید. به محض ورود مصاحبه‌گر ارتباط چشمی ایجاد کنید. ابروها کمی بالا برده، لبخند زده و با وی دست دهید.
در هنگام مصاحبه، زمانیکه درحال گوش کردن به سوالات مصاحبه‌گر هستید به هیچ عنوان به وی بصورت خیره نگاه نکنید. بر روی صندلی خود مرتب و با وقار باشید. پس از به پایان رسیدن مصاحبه با اعتماد به نفس بالا از صندلی خود برخیزید، پس از دست دادن کامل اتاق را ترک کنید.
اولین مراجعه برای خواستگاری: زبان بدن در این مهمانی بسیار بدرد می‌خورد. در اولین رویارویی با والدین همسر آینده خود سعی کنید ارتباط چشمی مداومی با همسر آینده خود برقرار کنید. هرکسی دوست دارد بداند که همسر آینده فرزندشان تا چه اندازه به همسرش علاقه مند است و آیا انگیزه‌ای برای مراقبت از وی دارد یا خیر. برای پاسخ دادن بدون کلام به این سوال بهتر است با نگاه مهربان و با علاقه به فرزندشان نگاه کنید. با این کار اطمینان خوبی به آنها داده‌اید. البته دروغگو همیشه رسوا خواهد بود. هرگز سعی نکنید آنچه که واقعیت ندارد به دیگران اثبات کنید چرا که با این کار اولین کسی که دچار ضرر خواهد شد خود شما هستید.

 

 

خطر افزایش مصرف غذاهای آماده و نوشابه های گازدار در جامعه امروزی

یکی از پیامدهای رشد جمعیت شهرنشین و مشغله زیاد خانواده‌ها افزایش مصرف غذاهای خیابانی و غذاهای آماده با عنوان فست فود یا غذاهای سریع است.
مطالعات نشان داده‌اند در مناطق دارای مراکز متعدد عرضه غذاهای آماده بیماری‌های قلبی و عروقی روند فزاینده دارد از طرف دیگر میزان عادت‌های غذایی نادرست مانند پرخوری، کم تحرکی و سریع غذا خوردن نیز شایع تر است.
از طرف دیگر اثر مصرف مداوم نوشابه‌های گازدار بر بروز بیماریهای غیر واگیر از جمله بیماریهای قلب و عروق مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی افراد مصرف کننده گونه نوشیدنیها را با افرادی که از مواد غذایی سالم استفاده می‌کردند مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که کاهش طول عمر و ابتلا به انواع بیماری‌های غیرواگیر در میان گروه اول بیشتر است. در تحقیقی دیگر که بین کارگران کارخانه نوشابه‌سازی و کارگران کارخانه لبنیات انجام شد میزان ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به ویژه موارد اختلال قلبی و عروقی نیز در گروه اول بیشتر دیده شد.
ابتلا به انواع سرطان، چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و برخی از بیماریهای دستگاه گوارش از جمله بیماری‌های شایع مرتبط با تغذیه نامناسب هستند و مصرف زیاد غذاهای آماده و نوشابه‌های گازدار در ایجاد این بیماریها نقش دارند.
مواد غذایی آماده به علت دارا بودن میزان زیادی از اسید چرب اشباع و نمک بالا احتمال ابتلای فرد به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. کاهش مصرف غذاهای سرخ کرده، استفاده از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی به جای سایر انواع روغن‌ها در تهیه همبرگرها، سوسیس و همچنین کاهش مصرف غذاها و خوراکی‌های آماده می‌تواند در کاهش ابتلا به فشار خون بالا موثرباشند.
متاسفانه بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان میزان بروز سرطان‌های معده و روده رو به افزایش است. بنا بر نظر متخصصین یکی از مهمترین دلایل این افزایش استفاده بی‌رویه از غذاهای آماده و کنسرو شده می‌باشد. این احتمال به ویژه با مصرف مواد غذایی که به روش غیراستاندارد تهیه می شوند به شدت افزایش یافته می‌یابد. مهمترین علت این امر دارا بودن ترکیبات نمک و مواد نگه دارنده غیر استاندارد در این نوع غذاها است که می‌تواند اثر مصرف مقادیر مناسب از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها را خنثی کند.
از طرف دیگر مواد غذایی سوخته و غذاهای کپک زده مانند نان به ویژه نان‌های بسته بندی شده به شکل غیر استاندارد و یا تاریخ گذشته نیز احتمال بروز سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.
پس توصیه می‌شود تا حد امکان از مصرف مکرر نوشابه های گازدار به همراه غذا در منزل و یا به همراه ساندویچ‌ها و پیتزا خودداری شود. برای جایگزینی این نوع از نوشیدنی‌ها می‌توان از دوغ بدون گاز و کم نمک، آب و آب میوه‌های طبیعی مانند آب سیب و پرنقال طبیعی و حتی آب سبزی‌ها مانند آب هویج و آب گوجه فرنگی استفاده کرد.

 

پیشگیری بهتر از درمان است!


چگونه به شخصی شادتر از گذشته تبدیل شویم؟
بر روی یک کارت تبریک جمله‌ای از دیوید ثوراو (David Thoreau) خواندم که مرا وادار به نگاشتن این مطلب کرد: "شادمانی مانند یک پروانه است که هرچه بدنبالش بروی، بیشتر از تو دور می‌شود. اما اگر توجه خود را به سمت دیگری جلب کنی، خودش به آهستگی به سمت تو خواهد آمد و حتی بر روی شانه‌ات می‌نشیند.
" در جامعه امروزی بعلت افزایش عوامل استرس‌زا در اطراف ما، هرروز از میزان شادی افراد کاسته می‌شود. به همین منظور باید راههایی برای فرار از افسردگی و افزایش خلق پیدا کرد. به عبارت راحتتر باید فهمید چگونه می‌توان این پروانه بازیگوش را بر روی شانه خود نشاند.
برخی از محققین معتقد هستند که شادمانی یک صفت ژنتیکی است. دکتر لیکن، نویسنده کتاب شادمانی، می‌گوید "تلاش برای شادتر شدن مانند تلاش برای بلندتر کردن قد است. بر روی ژن هرکس نقطه تنظیم شادی قرار داده شده است و بر همین اساس میزان شادمانی هرشخص از قبل مشخص است."
اما بسیاری از روانشناسان می‌گویند: "ما می‌توانیم شادی را در درون خود ایجاد کنیم." بنا بر نظر آنها با عقب راندن حسهای منفی مانند بد بینی، رنجش و عصبانیت و با تقویت حسهای مثبت مانند همکاری، آرامش و قدر دانی می‌توان به شادی روز افزون رسید. در ادامه سعی دارم ترفندهایی را که در کتب روانشناسی برای شادتر شدن ذکر کرده‌اند بطور خلاصه توضیح دهم.
ترفند اول: شادی را بجای هر صفت دیگری برگزینید
در قدم اول بهتر است شادی را به سمت خود بکشانیم. خیلی از افراد از این روش ایراد می‌گیرند که "اگر ما می‌توانستیم شاد باشیم که به سمت افسردگی نمی‌رفتیم." به این دسته از افراد باید گفت که در این زمینه تلاش لازم را انجام نداده‌اند و راحتترین راه یعنی افسردگی را انتخاب کرده‌اند. شادمانی میوه رسیده نیست که دهان باز کنی و خودبخود بداخل دهان بیافتد. برای شاد شدن باید تلاش کرد. این تلاش که از درون و بیرون شخص نشات گرفته است نقش اصلی را در ایجاد شادمانی بازی می‌کند.
در این راه ابتدا باید اراده کرد. اراده کردن به شاد زیستن اقدامی لازم برای رسیدن به هدف است. با انجام این کار شخص بطور هوشیارانه نگرشها و رفتارهایی را انتخاب می‌کند که نتیجه‌اش رسیدن به شادی و گریز از افسردگی است. از این به بعد به شادی به عنوان یک هدف نگاه کنید. از هر فرصتی برای یادگیری چگونه شاد زیستن استفاده کنید. در این زمینه مهارتهای شغلی و روابط عمومی خود را ارتقاء دهید. از طرف دیگر سعی کنید در محیطی و در بین مردمی قرار گیرید که باعث شادی شما می‌شوند. در این بین کسانی بیشترین شادی را بدست می‌آورند که برای وجود خود و رشد شخصیتی خود ارزش زیادی قایل هستند.
ممکن است در وجود یک نفر زمینه‌های شادی به شکل ارثی وجود داشته باشد ولی این شادی همیشه ماندگار نخواهد ماند. مدت ماندگاری این شادی در یک شخص به میزان کنترل احساسات و قدرت روابط عمومی وی بستگی دارد که با قدری آموزش می‌توان این دو خصلت را به حد کفایت رساند.
برای شاد بودن لازم است موارد زیر را آموخته و تمرین کرد. قبل از هرکاری باید کینه توزی و خشم را از خود دور کنید. دوری کردن از افکار منفی یکی دیگر موارد لازم برای آموختن است. بدبینی یکی از مهمترین و مخربترین فکرهای منفی است که بدون شواهد کافی در مورد اشخاص قضاوت می‌کند. پرهیز از آن قدم محکمی در جهت ایجاد روابط با اطرافیان و بدنبال آن افزایش ماندگاری شادی در درون است.
برای بدست آوردن شادی درون راههای بسیاری وجود دارد. فقط کافی است شادی را انتخاب کنید، با پیمودن هرکدام از این راهها به هدف خود خواهید رسید.
ترفند دوم: همیشه از محبت دیگران به خود قدردانی کنید
دکتر مارتین سلیگمان در کتاب "شادی آفرینی تضمینی" مبحثی تحت عنوان "تمرین روزانه سپاسگزاری" دارد که در آن روشهای مختلف قدردانی از دیگران را ذکر کرده است. به عقیده وی با این کار نظر دیگران در مورد تلخ مزاجی ما عوض خواهد شد و در برخورد با ما امیدوارتر ارتباط برقرار خواهند کرد که نتیجه آن برقراری ارتباط عمومی قوی با دیگران و افزایش ماندگاری شادی می‌باشد.
ترفند سوم: براحتی دیگران را مورد بخشش قرار دهید
کینه توزی و تقویت حس انتقام بر سلامت روح و جسم تاثیر منفی می‌گذارد. یکی از روشهای فرار از این احساس ناخوشایند ترویج عمل بخشش است. به این ترتیب احتمال بروز حوادث بد کمتر شده و طعم شیرین زندگی بیشتر حس خواهد شد. چه خوش گفت بزرگ دینی ما که "لذتی که در بخشش است هرگز در انتقام نیست." برای تقویت عمل بخشش یک فرایند پنج مرحله‌ای وجود دارد که بطور خلاصه شرح می‌دهم. در قدم اول نوع آسیب وارده را مرور می‌کنیم. در مرحله دوم جایگزینی را انجام می‌دهیم به این ترتیب که وقوع حادثه آسیب رسان به خود را از دیدگاه آسیب رساننده مورد بررسی قرار می‌دهیم. مرحله سوم نوع دوستی است. به یاد آورید زمانی را که خود مورد بخشش دیگران واقع شدید و امروز قرار است شخص دیگری همانند شما مورد بخشش قرار گیرد. سعی کنید بخشش خود را در قالب کلمات درآورید. این کلمات را یا در نامه‌ای به شخص بخشیده شده یا بصورت مقاله‌ای در یک نشریه قرار دهید. و در آخر سعی کنید خود را در حس بخشش حفظ کنید. هرگز اجازه ندهید عصبانیت و شدت آسیب وارده به شما لذت حس انتقام را در شما تقویت کند.

 

 

فکر می‌کنید نداشتن دوست همانند کشیدن چند نخ سیگار در روز است؟



محققان دانشگاه آمریکایی در تحقیقات خود نشان دادند که نداشتن دوست برای سلامت بسیار خطرناکتر از چاقی مفرط و کشیدن 15 نخ سیگار در روز است.
یک ضرب المثل قدیمی‌می‌گوید: "کسی یک دوست پیدا می‌کند یک جواهر پیدا کرده است". اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه بریگام یانگ در بررسیهای علمی‌خود این گفتار قدیمی‌را تائید کرده و نشان دادند که روابط اجتماعی با دوستان، خانواده، همسایگان و همکاران احتمال افرایش طول عمر انسان را تا 50 درصد بالا می‌برد.
این نتایج در کنار سایر فاکتورها از قبیل تغذیه مناسب، فعالیتهای فیزیکی و نکشیدن سیگار به دست می‌آید. باوجود این، افرادی که روابط اجتماعی کمی‌دارند احتمال کمتری برای داشتن طول عمر زیاد دارند.

این محققان اثرات یک زندگی خالی از دوستی را با سایر فاکتورهای خطر برای سلامت بدن مورد مقایسه قرار دادند و دریافتند که خطر نداشتن روابط و یا داشتن روابط دوستانه کم برای مثال معادل کشیدن 15 نخ سیگار در روز و بسیار خطرناک تر از نداشتن فعالیتهای ورزشی است. همچنین نداشتن دوست دو برابر خطرناکتر از چاقی مفرط است.
براساس گزارش گاردین، این دانشمندان با جمع آوری اطلاعات 148 تحقیقی که "بسامد روابط انسانی و اثرات آن بر روی سلامت در یک دوره 5/7 ساله" را بدون لحاظ کردن کیفیت رابطه مورد بررسی قرار می‌داد به این نتایج دست یافتند.
این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "راههای بسیاری وجود دارند که از طریق آنها دوستان و خانواده می‌توانند به بهترین روش بر روی سلامت ما اثر بگذارند. زمانی که ما خود را به یک گروه پیوند می‌زنیم و احساس مسئولیت پذیری در قبال افراد دیگر می‌کنیم حس داشتن یک هدف، به حداکثر مراقبت از خود ما و خود را در معرض کمترین خطر قرار دادن تعبیر می‌شود".

 

خنده

بر خلاف آن‌چه اغلب افراد باور دارند،‌ خنده تنها پاسخی به رفتار یا گفتار بامزه دیگران نیست، بلکه چسب اجتماعی پرقدرتی است که ما از نوزادی برای تعامل ساده‌تر با دنیا و سایر انسان‌ها به کار می‌بریم

وقتی در جمع هستید و کسی مطلب خنده‌داری را تعریف می‌کند به احتمال زیاد می‌خندید. اگر از شما بپرسند به چه چیزی می‌خندی چه جوابی می‌دهید؟ احتمالا می‌گویید به حرفی که زد، درست است؟ خیر غلط است، شما در واقع به خود فرد خندیدید نه حرف خنده‌داری که زد.

به گزارش نیوساینتیست، مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد که خنده آن‌قدرها هم موضوع ساده‌ای نیست و ما انسان‌ها در هر شرایطی به راحتی نمی‌خندیم. بر اساس این مطالعات،‌ در مقایسه با زمانی که داریم به افراد دیگر گوش می‌دهیم، ما 50 درصد بیشتر تمایل داریم که وقتی خودمان حرف می‌زنیم بخندیم. به علاوه 30 درصد بیشتر احتمال دارد که در جمع بخندیم تا این که در تنهایی به برنامه‌های تلویزیون یا مانند آن بخندیم.

این محققین باور دارند که خنده خیلی بیشتر از یک پاسخ ساده به حرف یا رفتار بامزه دیگری است و در حقیقت یک نوع چسب اجتماعی است که کمک می‌کند افراد به یکدیگر مرتبط شوند.

نوزادان انسان بین 2 تا 6 ماهگی شروع به خندیدن می‌کنند،‌ حتی نوزادانی که به طور مادرزادی ناشنوا هستند. از آن‌جا که خنده به فعالیت ماده دوپامین در مغز مربوط می‌شود که جریان پاداش و لذت درون مغز را می‌سازد، در واقع خنده به کودک کمک می‌کند که با احساس شادی و امنیت به کند و کاو دنیای اطرافش بپردازد.

همچنین کودکان با خنده با سایر کودکان می‌فهمانند که در قوانین بازی چندان هم جدی نیستند و بدین ترتیب به ایجاد ارتباط بین خودشان از طریق بازی‌ها کمک می‌کنند. حتی در بزرگسالی هم خنده به عنوان یک تسهیل کننده روابط اجتماعی به کار می‌رود.

خنده حس پرخاشگری و رقابت را بین افراد کم‌رنگ‌تر می‌کند و باعث می‌شود راحت‌تر با هم کنار بیایند. حتی مطالعات نشان می‌دهند که شما می‌توانید با خنده روی سایرین تاثیر بگذارید. پس از این به بعد به استفاده از خنده‌هایتان دقت کنید!

 

سوسیس و کالباس باعث افزایش استرس می‌شوند

یک متخصص تغذیه با بیان این که مواد غذایی فرآوری شده، سوسیس و کالباس در افزایش استرس نقش بسزایی دارند، گفت: در مقابل ماست، شیر، لاکتونین موجود در کاهو و برخی از سبزیجات و میوه‌ها مانند سیب و انگور در ایجاد آرامش جسمی و روحی افراد تاثیرگذار هستند.

دکتر مسعود کیمیاگر در گفت وگو با ایسنا، گفت: همان اندازه که مصرف میوه‌ها می‌تواند در کاهش استرس تاثیرگذار باشد مصرف چای، قهوه و نوشابه‌های حاوی کافئین نیز در افزایش اضطراب و استرس موثر است.

وی تصریح کرد: برخی از افراد گمان می‌کنند که مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند آنها را از مشکلات و دغدغه‌های زندگی روزمره‌شان رها کند ولی این در حالی است که براساس تحقیقات مصرف این نوع از نوشیدنی‌ها در دراز مدت فرد را با استرس بیشتری مواجه خواهد کرد.

دکتر کیمیاگر تاکید کرد: عادات نامناسب غذایی مانند خوردن غذا در حین انجام کار و در اماکن شلوغ و پر سر و صدا نیز امکان هضم آن را دشوار کرده و فرآیند غذا را با اختلال مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: مواد غذایی که به صورت بسته بندی در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شوند نیز دارای مقدار مشابهی از افزودنی‌های غذایی هستند که در افزایش هیجانات روحی و جسمی انسان تاثیرگذار است.

وی در پایان گفت: بیشتر مواد غذایی طبیعی دارای کارکرد مشابهی در کاهش استرس و اضطراب هستند و در مقابل مواد غذایی فرآوری شده علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی در افزایش هیجانات روحی و جسمی افراد موثر هستند.

 

10روش موثر برای مراقبت از کلیه ها

به نظر می رسد که اکثر افراد وقتی صحبت از خطر بیماری کلیوی می رسد انکار می کنند. خوشبختانه چند اقدام پیشگیرنده برای جلوگیری از بروز آن وجود دارد.

امیدواریم که راهبردهای زیر به شما کمک کند سلامتتان را بهتر کنترل کنید.

1. یک برنامه کاهش وزن تنظیم کنید.

به خاطر داشته باشید که اضافه وزن بسیار زیاد باعث پایین آوردن عملکرد کلیه ها می شود. شاخص توده بدنتان (BMI) را اندازه بگیرید و آنرا با وزن سالمتان مقایسه کنید. مراقب رژیم غذاییتان باشید و منظم ورزش کنید. باید کاری کنید که ورزش جزئی از برنامه زندگیتان درآید. منظورم از ورزش فقط پیاده روی، دویدن یا تمرین با وزنه نیست، حتی باغبانی، کاریهای خانه داری، بالا و پایین رفتن از پله ها یا بازی کردن با بچه ها هم نوعی فعالیت فیزیکی به حساب می آید.

2. مراقب کلسترولتان باشید.

کلسترول بالا همیشه با بیماری قلبی، سکته و بیماری های کلیوی همراه است. به همین دلیل است که کنترل سطح کلسترول خونتان برای سلامت شما ضروری است. سعی کنید یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و مصرف داروهایی که پزشک برایتان تجویز می کند را رعایت کنید.

3. سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن یا استفاده از سایر دخانیات یکی از عوامل مهم در بیماری های کلیوی مزمن می باشد.

پس همین امروز سیگارتان را ترک کنید تا خطر ابتلا به نارسایی های کلیوی را در خودتان پایین بیاورید. علاوه بر این سیگار ضربان قلب و فشار خونتان را هم بالا می برد. درست است که ترک کردن سیگار کار سختی است اما اگر می خواهید از سلامتیتان مراقبت کنید، هیچ انتخاب دیگری ندارید.

4. آب بدنتان را تامین کنید.

خیلی افراد دچار کم آبی مزمن هستند. نوشیدن مقدار کافی آب اهمیت بسیار زیادی دارد مخصوصاً درگرمای تابستان. کسانیکه دچار سنگ کلیه هستند یا در گذشته سنگ کلیه داشته اند، باید برای تامین آب بدنشان برنامه درستی داشته باشند. البته باید مراقب باشید بیش از اندازه هم آب مصرف نکنید. درصورت نیاز با پزشک خود مشورت کنید.

5. یک رژیم غذایی متوازن داشته باشید.

یک رژیم غذایی پرکربوهیدرات کنترل دیابت را سخت تر می کند. موادغذایی پر کربوهیدرات عبارتند از نان، پاستا، حبوبات، سیب زمینی، برنج و سیریال. مصرف زیاد نمک هم با فشارخون ارتباط مستقیم دارد. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های کلیوی به مصرف زیاد نمک حساس هستند، بدنشان ورم کرده و فشارخونشان هم بالا می رود. علاوه بر این، همیشه به خاطر داشته باشید که رژیم های غذایی پرچربی نیز می تواند موجب تصلب شریان شود که یکی از بزرگترین عوامل بیماری های کلیوی است.

6. از مصرف برخی داروهای خاص و مواد مضر خودداری کنید.

مصرف مواد ممنوعه عملکرد کلیه ها را ضعیف می کند، پس مراقب باشید. حتی برخی داروهای متداول موجود در داروخانه ها مثل داروهای ضدالتهاب غیراستیروئیدی (مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم) می تواند موجب ناراحتی های کلیوی جدی شود. گاهی اوقات برخی داروها (مثل آنتی بیوتیک ها) برای افرادیکه ناراحتی کلیوی دارند باید با دوز متفاوتی تجویز شود. حتی برخی گیاهان و مکمل ها می تواند به کلیه ها ضرر برساند.

7. برای کنترل دیابت خود اقدام کنید.

دیابت یکی از متداولترین عوامل بیماری کلیه ای مرحله آخر (ESRD) می باشد که از مرحله 1 شروع شده و تا مرحله 5 پیش می رود. اینجاست که عملکرد کلیه ها تا جایی پیش می رود که نیاز به درمان جایگزین کردن کلیه می شود. این درمان شامل دیالیز یا پیوند می شود.

اگر به دقت قند خونتان را تحت کنترل داشته باشید بهتر می توانید از بروز بیماری شریان های کوچک خون که بیماری شریانی میکرو نامیده می شود جلوگیری کنید. این اختلال معمولاً همراه با کمبود پروتئین در ادرار همراه است و در آخر منجر به آسیب کلیوی دیابتی می شود.

8. فشارخونتان را کنترل کنید.

فشارخون دومین عامل متداول بیماری های کلیوی است. خیلی اوقات فشارخون بالا موجب حمله های قلبی، نارسایی قلبی، سکته یا بیماری کلیوی هم می شود. برای جلوگیری از ضعیف شدن عملکرد کلیه ها و مراقبت از مغز و قلبتان باید بطور مداوم فشارخونتان را تحت کنترل داشته باشید.

9. از چکاپ های منظم سر باز نزنید.

اهمیت ویزیت منظم پزشکتان کاملاً آشکار است و نیاز به توضیح ندارد. برای کنترل وضعیت سلامتیتان باید مرتب نزد پزشک بروید و آزمایش های مربوطه را انجام دهید.

10. با متخصص کلیه تان پیش بروید.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری های کلیوی درصورت دنبال کردن دستورات پزشک متخصص خود وضعیت بهتری پیدا می کنند. علاوه بر این، مراحل پایانی نارسایی کلیه معمولاً مشکلات دیگری مثل کم خونی، متابولیسم موادمعدنی استخوان و آماده سازی برای درمان جایگزین کلیه را همراه دارد. به همین دلیل است که ویزیت پزشک متخصصتان باعث می شود از یکی از مهمترین اندام های بدنتان که کلیه است مراقبت کنید.

حرف های نهایی

بیماری کلیوی رو به رشد است. خوشبختانه این بیماری ها قابل پیشگیری هستند. مطمئناً تشخیص زودهنگام می تواند عملکرد کلیه هایتان را طولانی تر کند. حفظ یک سبک زندگی سالم کار خیلی سختی نیست. به همین دلیل است که باید این توصیه ها را جدی بگیرید تا بتوانید از یک زندگی سالم لذت ببرید.

 

ارتباط ظروف مسی با سرطان خون!

معروف است که پزشکان اموپتی به کسانی که از درد مفاصل رنج می‌برند داشتن یک دست بند مسی را توصیه می‌کنند و دلیل این امر را هم کمبود یون‌های مسی در خون ذکر می‌کنند که با تماس دست بندهای مسی با پوست بخشی از این کمبود جبران شده و از درد مفاصل کاسته می‌شود. از سوی دیگر محققین یکی از علت‌های بروز بیماری آلزیمر را رسوب یون‌های آلومینیوم در مغز عنوان می‌کنند.
در این پیام آمده است: تا چند دهه پیش مردم کشور ما رسم داشتند برای پخت غذا مخصوصاً خورشت و آش از قابلمه‌های مسی استفاده می‌کردند و یک کفگیر آهنی داشتند به نام حسوم که موقع پخت غذا دائم درون آن قرار می‌گرفت...

هیچ‌کس نمی‌دونست چرا باید این کفگیر درون قابلمه مسی قرار بگیره، فقط می‌دونستند برای پخت غذا خیلی خوبه.
داستان از این قراره که بدن (مخصوصاً مغز) برای سلامت و نشاط و کنترل اسیدلاکتیک و کورتیزول به ۶ میلیارد یون مس نیاز دارد و به همین نسبت یون آهن.
کمبود یون مس باعث می‌شه شما دائم احساس رخوت و خواب آلودگی و کسالت کنید و هی دهن‌دره کنید.

در ضمن هیچ کارتل داروئی نمی‌تونه از یون یک عنصر برای شما قرص تهیه کنه.... و اونی که مثلاً به اسم قرص آهن به خورد شما می‌دهند شامل مولکول آهن هستش که برای بدن هیچ کاربردی نداره.
(تعریف یون و مولکول را می‌گذاریم برای کلاس‌های طب سنتی) ولی تا این جا بدونید که غذا موقع پخت در درون قابلمه مسی از یون آزاد شده این ظرف استفاده می‌کند و در بدن شما فوق‌العاده احساس نشاط و انرژی ایجاد می‌شود و دیگه از اون دهن‌درگی و خمیازه و کسالت خبری نیست و باعث طول عمر مفید و سلامتی جسمی مخصوصاً برای خانم‌ها نزدیک به دوران عادت ماهیانه دارد.
ولی یک دفعه توی دهه ۵۰ از این نون خشکی‌ها اومدند و داد میزند «قابلمه مسی.. کفگیر آهنی خریداریم» و با یک قیمت مناسب این قابلمه‌ها را خریدند و به جاش قابلمه آلمینیومی می‌دادند که بهش می‌گفتند روحی

هیچکس توی اون دهه نفهمید این همه قابلمه مسی کجا قراره بره؟
بعدش هم که الان ظرف‌های استیل و تفلون و این مزخرفات اومده که مدعی هستند غذا توش زود می‌پزه و به کف ظرف نمی‌چسبه. ولی مردم ما خبر ندارند که همین یون‌های مضر در این ظروف عامل سرطان هستند و به راحتی یون سرب و آلمینیوم و ... می‌تونند در جا یک کودک ۶ ماهه را ظرف یک سال به بیماری‌های کمبود خونی و سرطان و یک فرد بزرگسال را در طی ۵ سال به بیماری‌های کبدی و خونی و طحال دچار کند و بعدش هم سرطان.
من به همه رفقا پیشنهاد می‌کنم حتماً برای پخت غذا (مخصوصاً غذاهای آبکی) از قابلمه مسی و کفگیر آهنی استفاده کنند. حداقل برای یک بار هم شده تا ظرف سه روز اثر آن را روی بدن خودتون ببینید.
حالا جالبه توی شمال ایران موقع پخت خورشت (مخصوصاً فسنجون) یک تیکه آهن یا نعل اسب می‌اندازند وسط خورشت تا حسابی رنگ بگیره... این کار باعث آزاد شدن یون‌های آهن و سلامتی بدن می‌شود. اگر دقت کنید مردم مازندران و گیلان تقریباً در حد صفر دچار بیماری‌های خونی و سرطان خون می‌شوند.

پیشرفت تازه در زمینه تبدیل افکار به تصاویر کامپیوتری

آیا بخش دیگری از آن چه که تا کنون علم تخیلی تصور می‌شد و انسان‌ها آن را در فیلم‌هایی مانند «پیشگامان فضا» دیده بودند، عملی شده است؟ شاید آری!

شاید دور نباشد زمانی که با تلفن همراه یکی دو نسل بعدی خود در خیابان راه بروید و با زدن یک دکمه یا حتی بدون این کار ببینید انسان‌هایی که در دور و برتان راه می‌روند، چه فکرهایی دارند.

محققان اسرائیلی می‌گویند که در عرصه تبدیل افکار انسان به تصاویر کامپیوتری و تحرک‌بخشی به تصاویر تنها از راه قدرت فکر پیشرفت زیادی به دست آمده و «نمایشگر ذهن» به کار رفته در تحقیقات، هم فکر را می‌خواند هم حرکت بعدی انسان را حدس می‌زند و هم شاید تا حد زیادی تجسم ذهن را به روی صفحه نمایش می‌دهد.

واقعیت این است که در سال‌های اخیر محققان در آزمایشگاه‌های بسیاری در جهان توانسته بودند که افکار انسانی را به کلمه و حتی فعالیت جسمی از طریق وصل شدن مغز به کامپیوتر تبدیل کنند.

اصل مشترک در همه این ابتکارهای تکنولوژیک شگفت‌انگیز در سال‌های اخیر این بوده کامپیوتر با فعالیت‌های ویژه سلول‌های عصبی انسان، در حالی که او مشغول فکر کردن روی موضوع یا فرد خاصی است، آشنا می‌شود و در مرحله بعد، می‌تواند فعالیت آتی عصبی را که پیشتر با آن آشنایی یافته، تا حد زیادی حدس بزند و گمانه‌زنی کند که این فرد روی چه موضوعی مشغول تفکر بوده است.

با این شیوه بود که میمون‌ها نیز در مطالعات بسیاری توانستند که تنها با قدرت مغز، بر بازوهای روبوتیک غلبه کنند و یا انسان‌ها موفق شدند که بدون کاربرد دست و تنها با نیروی مغز علامت فلش (پیکان) را روی صفحه کامپیوتر به حرکت درآورند.

این پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر به پژوهشگران حتی این توانایی را داده بود که تا حد زیادی به گونه درست حدس بزنند که افرادی که روی آنها مطالعه می‌کنند، چه موضوع‌هایی در سر دارند و عمده مشغولیات ذهنی شان چیست.

اما اکنون پژوهشگران اسرائیلی که در یک پروژه تحقیقاتی در آمریکا شرکت کرده‌اند، می‌گویند که افکار را با تصاویر کامپیوتری ترجمه کرده‌اند و از راه تمرکز فکر انسان، توانسته‌اند تصاویری را محو و تصاویر مورد نظری را به حرکت درآورده، برجسته کنند.

کار جدید این محققان، ابداع شیوه‌ای است که با آن، افرادی که مورد پژوهش قرار گرفتند موفق شدند میان تصاویری که بر صفحه کامپیوتر ظاهر می‌شود تنها از راه توان ذهنی خود، به انتخاب بپردازند و عکس خاصی را برجسته کنند و عکسی دیگر را محو نمایند.

از آنجا که نمی‌توان الکترودهای ویژه را در درون مغز انسان‌ها صرفاً برای یک کار تحقیقاتی تعبیه کرد، این محققان ساز و کار ابداعی را روی ۱۲ نفر از انسان‌هایی که از بیماری صرع و غش (اپیلپسی) رنج می‌برند، به کار گرفتند.

این محققان ۶۴ الکترود بسیار ریز را به درون مغز هر یک از افرادی که برای مطالعه انتخاب شده بودند، رخنه دادند که وظیفه این نانو الکترودها شناسایی و خنثی کردن آن بخشی از مغز است که بیماران این نوع بیماری مورد هجوم آن قرار می‌گیرند.

روی صفحه نمایشگری برای آزمایش شوندگان تصاویر ۱۱۲ نفر از چهره‌های مشهور مانند مریلین مونرو و مایکل جکسون، هنرمندان شهیر آمریکایی، اکران شد. کامپیوتری که به مغز آنها وصل بود، گروه‌های یاخته‌های عصبی معینی را که به هریک از عکس‌ها واکنش‌های ویژه و حساسیت روشن نشان می‌داد، شناسایی کرد.

در مرحله بعد، هر بار دو تصویر نیمه مبهم- نیمه روشن از انسان‌های مشهور، روی هم برای افراد مورد مطالعه اکران شد. از آنها خواسته شد که به طور مشخص روی یکی از این تصاویر، متمرکز شوند. در حالی که آنها سعی در تمرکز به روی عکس مورد نظر داشتند، کامپیوتر فعالیت عصبی آنها را پیگیری کرد؛ به هر میزان که فعالیت عصبی‌شان در مرحله نخست روی یک عکس مشخص تقویت شده بود، به همان اندازه کامپیوتر درست‌تر می‌توانست حدس بزند که فکر آنها روی کدام تصویر از میان دو تصویر نیمه مبهم به روی هم قرار گرفته متمرکز بوده است.

در ۷۰ درصد از میان ۸۶۴ آزمایشی که به این شیوه صورت گرفت، مشارکت‌کنندگان در آزمایش موفق شدند که با قدرت فکر خود کاری کنند که عکس فردی که مورد توجه بود، بر عکس دوم غلبه کند و بالا بیاید و روشن‌تر دیده شود به گونه‌ای که تصویر دوم محو گردد.

بعد از این آزمایش، برخی از افراد مورد مطالعه قرار گرفته گفتند که با متمرکز کردن فکرشان بر وضعیت و شرایطی در ارتباط با عکس مورد دلخواه‌شان، موفق به غالب کردن این تصویر بر تصویر دوم شدند. گروه دیگری از آنها نیز گفتند که قدرت فکری‌شان را بر شرایط عکسی که اراده به محو کردن آن گرفته بودند، متمرکز کردند؛ نتیجه تاکتیک هر دو گروه یکی است و آن اینکه با فکر می‌توان تصاویر را غالب یا محو کرد.

پژوهشگر اسرائیلی، موران صرف در مرکز تکنولوژی پاسادنا در کالیفرنیا و پروفسور اسحاق پرید، مدیر بخش جراحی اعصاب در بیمارستان ایخیلوف اسرائیل که استاد میهمان در دانشگاه کالیفرنیاست، در این تحقیقات در مرکز مطالعات عصب‌شناسی «رونالد ریگان» در دانشگاه کالیفرنیا و مرکز تکنولوژی کالیفرنیا، «کالتک»، دخیل بودند.

نتایج تحقیقات آنها در آخرین شماره نشریه معتبر «نیچر» و نشریات این هفته اسرائیل منتشرشده است.

موران صرف می‌گوید که وی و تیم همراهش بعد از پنج سال تلاش توانسته‌اند که تجسم بخشی تصاویر در ذهن افراد و حافظه را ببینند و آن را روی پرده در برابر فرد نشان دهند.

به گفته این محقق، «نمایشگر فکر انسان‌ها» می‌تواند زمینه‌ساز درک بسیاری دیگر از فعالیت‌های مغزی شود و بویژه به رمزگشایی فکر انسان‌هایی کمک کند که به دلایلی مانند فلج نمی‌توانند با دیگران ارتباط ذهنی برقرار کنند.

و چه بسا که این پیشرفت به سایر علوم، مانند فیزیک و حتی ارتباطات فن‌آوری نوین برای ارتباط‌های دور و جنبه‌های دیگر حیات انسان‌ها نیز کمک کند گرچه که مانند سایر پیشرفت‌های علوم می‌توان از آن در راه منفی نیز چه سوء استفاده‌های بی‌شماری کرد. ر

 

.:: چگونه بفهمیم کم خونی داریم؟ ::.

1- به پوست خود دقت کنید. آیا پوستتان رنگ پریده است ؟
در حالت کم‏خونی،حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، ولی لب‏های شما، کمرنگ‏تر از حد طبیعی است و پوست شما بی‏حال و خسته (شل) می باشد.

2- آیا همیشه احساس خستگی و بی‏حالی می کنید؟
این ها از علائم شایع کم‏خونی است.

3- آیا سردردهای پی در پی دارید؟ و یا اشتهایی برای غذا خوردن ندارید؟
این ها از علائم اولیه کم‏خونی هستند.

4- آیا مبتلا به یبوست شده ‏اید؟
این هم یکی از علائم اولیه کم خونی است و بدون هیچ‏ تغییری در عادات غذایی به وجود می‏آید (یعنی مثلا بدون کاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می شوید).
تنها راه تشخیص کم‏خونی، دادن آزمایش خون است.

5- آیا تمرکز فکری برای شما سخت شده است؟
این مسئله روی کار شما یا انجام تکالیف درسی شما تاثیرگذار است.

6- آیا دوست دارید مواد عجیب و غریب را که خوراکی نیستند، بخورید ؟ ( مثل خاک یا کاغذ)
چنین حالتی، "پیکا" نام دارد.

7- به حالات روحی و روانی خود دقت کنید.
کم‏خونی می‏تواند باعث احساس افسردگی شود.

8- آیا احساس تنگی نفس دارید؟
گلبول‏های قرمز خون، بخش حیاتی فرآیند تنفس را تشکیل می دهند و این علامت در کم‏خونی متوسط تا شدید بروز می‏کند.

9- آیا احساس می‏کنید انگشتان دست و پای شما همیشه سرد هستند؟
این حالت به دلیل کاهش جریان خون در انگشتان دست و پا، در اثر کم‏خونی اتفاق می‏افتد.

10- آیا احساس ضعف یا سرگیجه دارید؟
در کم‏خونی شدید، هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی دارید و یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه می‏کنید.

هشدارها :
- اگر به طور ناگهانی، زخم‏هایی روی زبان یا دهانتان پیدا شد، یا اگر خانم هستید و یک مرتبه دچار قطع قاعدگی شدید، نشان می‏دهد دچار کم‏خونی هستید.

- اگر بیشتر اوقات غذاهای فرآیند شده و آماده بخورید، یا بعضی وعده‏های غذایی (مثل صبحانه) را از برنامه غذایی تان حذف کنید، یا ریزه خواری داشته باشید، یا از همه گروه های غذایی استفاده نکنید، ممکن است آهن و سایر مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نکنید. در این صورت، اگر علائم ذکر شده در بالا را داشتید، احتمالا دچار کم‏ خونی هستید.

- کم‏خونی می‏تواند در اثر مشکلات پزشکی اصولی و دریافت یا جذب ناکافی آهن در بدن به وجود آید. تنها راه تشخیص کم‏خونی، دادن آزمایش خون است. اگر فکر می‏کنید دچار کم‏خونی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

- اگر نسبت به کم‏خونی خود شک دارید، هرگز مقادیر بالای مکمل‏های آهن را مصرف نکنید، زیرا دریافت مقادیر زیاد آهن، مسمومیت زاست و عوارض بدی دارد.

- برای تشخیص قطعی کم‏خونی باید به پزشک مراجعه کنید و خودتان بر اساس علائم بالا نمی‏توانید بگویید حتما دچار کم‏خونی هستید، زیرا علائم کم‏خونی می‏تواند مشابه علائم سایر بیماری‏ها باشد و کمبود آهن به تنهایی، علت بروز کم‏ خونی نیست.

- اگر علائم بالا در شما ادامه داشت، یا دچار یک مشکل خاص پزشکی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اطلاعاتی که در این مقاله برای شما ارائه شده، نمی‏تواند جایگزین توصیه‏ها یا درمان تخصصی پزشکی شود.

منبع: iranhealers

 

.:: تاثیر مشاغل بر پوست !!! ::.

مشاغل مختلف، هر یک خوبی‌ها و معایبی دارند، اما بد نیست بدانید شغل بر پوست نیز تاثیر می‌گذارد. گاهی این تاثیر مثبت است (مثل صاحبان سالن‌های زیبایی) و گاهی نیز منفی است. بد نیست نگاهی به این موارد منفی داشته باشیم.

:: پوست‌های تیره
کسانی که بنا به شغلشان وقت زیادی را در آفتاب صرف می‌کنند، دارای پوستی تیره هستند. البته این تنها مشکل‌شان نیست. آفتاب‌سوختگی، مهمترین عارضه زودرس اشعه ماوراء‌بنفش است که می‌تواند خفیف یا شدید باشد. در موارد شدید علائم عمومی مانند تب، لرز، بی‌قراری، سردرد و خواب‌آلودگی و ضعف نیز ممکن است در فرد دیده شود. پوست‌های روشن و سفید نسبت به عوارض ماوراء بنفش حساسیت بیشتری دارند.

عوارض دیررس تماس با نور خورشید، در اثر تخریب تدریجی و مستمر الیاف ارتجاعی پوست و سلول‌های پوستی است و نتیجه آن شلی و افتادگی پوست، چین و چروک و لکه‌های رنگی پوست است. بیشتر از 50 درصد تغییرات پوستی که در افراد دیده می‌شود مربوط به صدمات آفتاب است. افرادی که بیشترین فعالیت خود را در مقابل نور خورشید انجام می‌دهند دچار چین وچروک‌های عمیق پوستی در صورت می‌شوند. کشاورزان، دامداران، کارگران ساختمانی، مربیان ورزشی و... جزء این گروه هستند و باید با کلاه و کرم‌های ضد آفتاب تا جایی که می‌توانند از پوست خود مراقبت کنند.

:: آکنه‌های شغلی
یکی از عوارض تماس پوستی با مواد شیمیایی یا گرما، جوش‌های چرکی است که به آن اکنه شغلی می‌گویند. در بعضی از شغل‌ها، آکنه ایجاد یا تشدید می‌شود و این اغلب در مشاغلی دیده می‌شود که باعث‌ خشک شدن لایه شاخی پوست می‌شوند. این اتفاق در کار کردن با مواد روغنی حیوانی یا معدنی، نفت‌ ‌و هیدروکربن‌های هالوژنه در صورت و اندام‌ها رخ می‌دهد.

افرادی که در محیط‌های گرم کار می‌کنند نیز به دلیل تعریق زیاد، دچار تشدید آکنه می‌شوند. از دیگر موادی که می‌توانند منجر به این صدمه شوند مواد هالوژنی (کلر، ید...)، گازوئیل، روغن موتور، آزبست و فرآورده‌های قطران هستند. این آکنه‌ها به شکل جوش‌های قرمز، چرکی یا زیرپوستی سرسیاه و سرسفید، در همان محل تماس پوستی با لباس‌های آغشته با مواد شیمیایی، بروز می‌کند که گاهی حتی بعد از بهبودی نیز، اثر زخم بر جای می‌ماند.

:: حساسیت
مواد شیمیایی می‌توانند به دو صورت تحریکی و آلرژیک باعث التهاب و حساسیت پوست شوند. البته غلظت ماده، نوع ماده و دفعات تماس با آن مواد، در ایجاد و تشدید ضایعات پوستی موثر است. انواع مواد اسیدی، قلیایی و فرآورده‌های نفتی و بنزینی و حلال‌های شمیایی قادرند با حل کردن چربی بین سلولی پوست به زیرجلد نفوذ کنند و باعث قرمزی و خارش شدید شوند و در موارد شدیدتر به صورت ترشح و تاول هم دیده می‌شوند.

بیشتر این ضایعات پوستی را در دست‌ها می‌بینیم ولی گاهی به علت آلوده شدن لباس‌ها، ضایعات را می‌توان روی قسمت‌های مختلف بدن مشاهده کرد. ضایعاتی که در صورت ایجاد می‌شود، بیشتر از طریق دست به صورت منتقل شده‌اند یا مواد به شکل گاز، بخار، گردوغبار در هوا پراکنده و روی پوست صورت نشسته‌اند.

:: تغییر رنگ پوست
گاهی تغییرات رنگی پوست را در تماس شغلی با بعضی مواد شیمیایی داریم و این مساله در مورد افرادی که در کارخانه‌ها با فلزات سنگین از قبیل نقره، جیوه و... سروکار دارند ممکن است به صورت لکه‌های تیره رنگ، در محل تماس پوستی دیده شود.

:: سوختگی
گفتن ندارد که آتش‌نشانان، کارگران ذوب آهن و افرادی که به خاطر شغل خود در معرض آتش و حرارت قرار دارند، همیشه در معرض خطر سوختگی قرار دارند.

 

 

.:: چند سوال خجالت‌آور زیبایی! ::.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی دچار مشکلاتی در ظاهرتان شده‌اید که برایتان هم نگران‌کننده است و هم از وارد شدن به محیط‌های اجتماعی خجالت می‌کشید.

:: چرا برافروخته می‌شوم
خیلی از افراد گاهی دچار برافروختگی صورت می‌شوند مخصوصا وقتی خجالت می‌کشند. اما وقتی نقاط قرمز روی چانه‌ها، لب‌ها و پیشانی باشد ممکن است به دلیل آکنه روزاسه باشد. بیماری‌های مزمن پوستی با داروها، قرص‌ها و کرم‌ها درمان‌پذیر هستند. برافروختگی‌های زیاد همراه با احساس ضربان قلب در موقعیت‌های اجتماعی ممکن است نشان‌دهنده اختلالات اضطرابی باشد.

:: بوی بد دهان
ممکن است روزانه دو بار مسواک بزنید و هر روز هم از نخ دندان استفاده کنید اما باز هم دهان‌تان بوی نامطبوعی داشته باشد. دلیل بوی نامطبوع دهان ممکن است به خاطر مشکلات لثه، بازگشت اسید به مری، خشکی دهان یا حتی عفونت‌های سینوسی باشد. اما گاهی رژیم غذایی هم مقصر است. خوردن سیر و پیاز هم سبب بوی بد دهان می‌شود اگر بو به این دلایل باشد که هیچ، وگرنه باید با یک دندانپزشک مشورت کنید.

:: تیرگی دندان‌ها
اگر زیاد چای یا قهوه مصرف می‌کنید و یا سیگار می‌کشید تیرگی رنگ دندان شما به این علت‌ها است. البته برخی داروها هم می‌توانند موجب بدرنگ شدن دندان‌ها شود. قدم اول برای سفید شدن دندان‌ها مسواک زدن و نخ دندان به طور منظم برای برداشتن مواد زیاد از لابه‌لای دندان‌ها است. البته برای سفید شدن دندان‌ها هم موادی وجود دارد، که می‌توانید در این مورد با یک دندانپزشک مشورت کنید.

:: تعریق زیاد، چرا!
هدف از تعریق خنک شدن بدن است. اما اگر بی‌دلیل و بدون تحرک زیاد یا در هوای خنک، عرق می‌کنید ممکن است دچار هیپرهیدروزیس شده باشید، این بیماری نیست اما تعریق زیاد زیر بغل یا کف دست و پا اگر سرد باشد، می‌‌توانید با پزشک مشورت کنید تا با تزریق بوتاکس یا قرص‌ها یا داروهای دیگر این مشکل شما رفع شود.

:: ریختن موها!
ریختن موها بیشتر از آنچه فکر می‌کنید در میان زنان شایع است. در سنین 40 سالگی، 40 درصد از زنان دچار ریزش موهای قابل توجه می‌شوند. دلیل اصلی این مشکل هورمونی یا مشکلات تیروییدی است. بارداری، برخی داروهای خاص و عدم تعادل هورمونی هم می‌تواند سبب ریزش موها شود. ریزش موی شدید با برخی محلول‌های موضعی که محرک رشد موها است درمان‌پذیر است حتی قرص‌هایی هم برای رفع این مشکل وجود دارد.

:: خشکی لب‌ها و ترک آنها!
وقتی خشکی هوا سبب از دست رفتن آب بدن و لب‌ها می‌شود، لب‌ها شروع به خشک شدن و ترک خوردن می‌کنند. این ممکن است لب‌ها را حساس کند. برای پیشگیری از مشکل ترک خوردن لب‌ها، از زبان زدن و خیس کردن لب‌ها اجتناب کنید. چرا که این کار سبب خشکی بیشتر لب‌ها می‌شود. به جای آن از ژل پترولیوم و روغن‌های گیاهی استفاده کنید. این کار لب‌ها را از خشک شدن محافظت می‌کند. اشعه خورشید هم می‌تواند سبب خشکی لب‌ها شود. بنابراین می‌توانید از کرم‌هایی با SPF 15 روی لب‌ها استفاده کنید.

 

.:: چه صابونی مناسب پوست شماست؟ ::.

وقتی صابونی می خرید نکته مهم آنجاست که بدانید آیا صابونی که انتخاب کرده اید با نوع پوست شما سازگار است یا خیر؟ گیاهی، دست ساز یا تجاری است؟ بسیاری از صابون های صنعتی و تجاری حاوی مواد شیمیایی بسیاری هستند که می توانند اثرات مخربی بر روی پوست داشته باشند. مطلب زیر می تواند شما را در انتخاب صابون مناسب برای پوستتان کمک کند.

- در صورتی که شما پوستی خشک دارید، به این معنی است که روی پوستتان به اندازه کافی سبوم (چربی طبیعی پوست) وجود ندارد. بهترین و سازگارترین نوع صابون برای شما صابون های ملایم و آب رسان است. این گونه افراد هرگز نباید از صابون های سخت که حاوی انبوهی از مواد معدنی و شیمیایی هستند استفاده کنند. صابون های ملایم و معمولی که حاوی روغن آلوئه ورا و روغن های گیاهی اند، بهترین انتخاب برای پوست های خشک است.

- افرادیکه پوست چرب دارند یعنی پوستشان بیش از حد سبوم تولید می کند و به نظر براق می رسد و پر از آکنه است، باید بر اساس توصیه پزشکان پوستشان را شستشو دهند. یک صابون آنتی باکتریال برای پوست های چرب بهترین انتخاب است. صابون های حاوی اسطوخدوس، آویشن و عصاره درخت چای نیز برای این افراد مفید است. صابون های صنعتی ضد آکنه نیز برای افرادی که پوستشان مملو از جوش است مفید است.




- در صورتی که پوست معمولی دارید می توانید از صابون های صنعتی استفاده کنید. استفاده از صابون های مخصوص پوست های خشک یا چرب برای شما مناسب نیست چون ترشح سبومی پوست شما طبیعی است. صابون های گیاهی بهترین انتخاب است.

- پوست های مختلط به پوست هایی گفته می شود که در برخی نقاط خشک و در برخی نقاط دیگر چربند. صابون گلیسرین بهترین انتخاب برای پوست های مختلط است.

چه صابونی برای شستشوی صورت مناسب نیست؟

- صابون حاوی ذرات ریز
- صابون دارای PH بسیار بالا یا بسیار پایین
- صابون های تجاری بدون مجوز ساخت

صابون های حاوی مواد و روغن های گیاهی برای پوست مفیدند؟
تفاوت این صابون ها با صابون های تجاری در این است که صابون های تجاری، گلیسرین موجود را هم پاک می کنند در صورتی که پوست برای حفظ آب خود به گلیسرین نیاز دارد. صابون های معمولی و گیاهی نه تنها این گلیسرین را پاک نمی کنند بلکه حاوی مواد و روغن های گیاهی هستند که ناراحتی های پوست را درمان می کنند و مواد مغذی کافی به پوست می رسانند.

آیا صابون های عطری پوست را تحریک می کنند؟
همه چیز به نوع عطر صابون بستگی دارد. عطرهای صنعتی تحریک کننده تر از عطرهای طبیعی اند. اما به هر حال در صورتی که پوست حساسی دارید بهتر است از این نوع صابون ها استفاده نکنید.

منبع: دانشنامه فارسی ابتهاج

 

.:: راز شوره سر ::.

راز ژنتیکی قارچی که باعث ایجاد شوره سر می‌شود، توسط گروهی از دانشمندان بین‌المللی فاش شد. آنها امیدوارند اطلاعات دقیقی که در مورد ژنوم (تعداد کلی ژن‌های تشکیل دهنده یک سلول خاص) مالاسزیا گلوبوسا به دست آورده‌اند، بتواند منجر به درمان‌های مؤثرتری شود و رشد آن را متوقف کند.

این قارچ که روی پوست انسان زندگی و از آن تغذیه می‌کند، باعث خارش و پوسته‌پوسته شدن ناحیه مبتلا به قارچ می‌شود. نتایج این تحقیق، که توسط شرکت تجاری پروکتر و گمبل انجام شده است، در گزارش آکادمی ملی ساینس به صورت مشروح درج شده است.

به ‌نظر می‌رسد حدود نیمی از جمعیت انسان‌ها از شوره سر رنج می‌برند و ظاهرا مردان بیشتر از زنان مستعد ابتلا به این قارچ هستند. به‌طور متوسط، بیش از 10 میلیون قارچ مالاسزیاگلوبوسا روی سر هر فرد وجود دارد. این قارچ‌ها، که به‌طور ژنتیکی با مخمرها هم‌خانواده‌اند، از سبوم (ماده‌ای چرب که توسط غدد چربی‌ساز پوست تولید می‌شود) تغذیه می‌کنند.

سبوم، پوست و مو را در مقابل آب محافظت می‌کند و مانع از خشک شدن، شکنندگی و ترکیدن آن‌ها می‌شود. این ماده توسط چربی‌هایی که سلول‌های پوست تولید می‌کنند و باقیمانده ذرات مرده چربی، ایجاد می‌شود.

مالاسزیا گلوبوسا یکی از ساده‌ترین ارگانیسم‌های بدن است که تا به حال توسط دانشمندان کشف شده است و با 4 هزار و 285 ژن، 300 بار کوچکتر از ژنوم‌های انسانی است. مالاسزیا گلوبوسا با اینکه برای ادامه حیات به اسیدهای چرب نیاز دارد اما به هیچ‌وجه توانایی ساخت آن‌ها را ندارد و به همین علت از سبوم انسان به‌عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کند.

آخرین تحقیقات نشان داده‌اند قارچ‌ها با تولید آنزیمی به نام لیپاز باعث ایجاد شوره می‌شوند. این روند به این ترتیب است که ابتدا، قارچ‌ها از لیپاز برای تجزیه سبام استفاده می‌کنند و ماده مرکبی به نام اسید اولئیک (یک اسید چرب) تولید می‌کنند. این اسید وارد سطحی‌ترین لایه پوست سر می‌شود و روند تغییر سلول‌های پوست سر را در افراد مستعد، تسریع کرده و در نهایت شوره سر تشکیل می‌شود. محققان دریافته‌اند این قارچ در نهایت 8 نوع لیپاز و 3 فسفو‌لیپاز (که باعث هضم چربی‌های پوست کف سرمی‌شود) تولید می‌کند. آن‌ها حدس می‌زنند که هر کدام از این پروتئین‌ها می‌توانند به‌عنوان یکی از راه‌های درمانی ضد‌شوره به‌عنوان هدف مورد مطالعه قرار گیرند. همچنین این گروه کشف کردند این قارچ‌ها از لحاظ ژنتیکی، دارای قابلیت جفت‌گیری هستند که این مورد تا به حال دیده نشده است.

توماس داوسون، یکی از محققان، می‌گوید: ترتیب‌گذاری کامل ژنومی یک ژنوم مالاسزیا باعث ایجاد فرصت‌های شگرفی برای دانشمندان شده است تا فعل و انفعالات بین انسان‌ها و قارچ را بررسی کنند. انواع شامپوهای دارویی رایج کمک می‌کنند تا عفونت قارچی کنترل شود اما هیچ‌کدام از آنها به‌طور صد‌در‌صد قابل اطمینان نیستند. حدود 5 سال پیش بود که دانشمندان متوجه شدند مالاسزیا گلوبوسا اصلی‌ترین عامل ایجاد شوره سر است. روند کشف راز ژنوم به این صورت بود که گروه دانشمندان، حدود 10 لیتر قارچ را در یک مخزن بزرگ کشت دادند و آن را در مایع نیتروژن منجمد کردند. سپس آن را به تکه‌های کوچک خرد کرده و DNA آن‌ها را خارج ساختند. دکتر باو شرگیل، متخصص امراض پوستی مؤسسه پوست بریتانیا، می‌گوید: ما از هرگونه تحقیق برای حل این مشکل که بسیاری از افراد با آن دست به گریبانند، استقبال خواهیم کرد.

 

 

.:: معجزه موز برای مبارزه با ایدز ::.

دانشمندان می گویند ماده ای شیمیایی که در موز یافت می شود، ممکن است سلاحی قدرتمند برای مقابله با ویروس اچ آی وی (عامل انتقال بیماری ایدز)، باشد. محققان می گویند پروتئین گیاهی که به طور طبیعی در موز یافت می شود، به اندازه دو داروی ضد اچ آی وی، که در حال حاضر در دست آزمایش است، در مهار گسترش این ویروس در بدن انسان موثر است.

آنها می گویند که کشف جدید آنها ممکن است نهایتا منجر به تولید میکروبسیدهای ارزان قیمت تری شود. اطلاعات به دست آمده در نشریه "شیمی بیولوژیکی"، منتشر شده است. محققان اذعان دارند که دستیابی به سلاح های جدید برای جنگیدن با ویروس اچ آی وی امری ضروری است.

در ازای هر نفر که داروهای حیاتی ضد ویروس ایدز را دریافت می کند، بیش از دو نفر به حاملان این ویروس تبدیل می شوند.


محققان می گویند مطالعه در حوزه لسیتین ها از جمله حوزه هایی است که احتمال می دهند منجر به نتیجه های مثبت در زمینه درمان ایدز شود. ماده های شیمیایی که در گیاهان یافت می شود، به طور موثری جلوی گسترش عفونت را می گیرد. محققان می گویند لسیتین ها این کار را با غلبه بر اچ آی وی و جلوگیری از ادغام این ویروس با سلول انجام می دهند.

گروه تحقیق از دانشگاه میشیگان معتقد است اگر بتوان با استفاده از میکروبیسیدهایی که از این پروتئین گیاهی تولید شده، احتمال آلودگی در ناحیه مهبل را کاهش داد، روشی نسبتا کم هزینه، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه، کشف شده است. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از لسیتین این است که این ماده شیمیایی تکثیر ویروس اچ آی وی را مهار و احتمال مقاومتر شدن آن در برابر درمان های موجود را کاهش می دهد.

با اینکه سال ها طول خواهد کشید که نتیجه این تحقیق روی بیماران مورد آزمایش قرار بگیرد، محققان می گویند حتی میکروبیسیدی که تا حدودی موثر است ممکن است جان بسیاری را نجات دهد. بنا به تخمین آنها اگر برای سه سال، بیست درصد از افراد را با میکروبیسدی که با پروتئین گیاهی تولید شده و فقط شصت درصد کارایی دارد، تحت درمان قرار داد، از آلودگی دو و نیم میلیون نفر به این ویروس جلوگیری شده است.

 

.:: بگو چه بیماری‌ای داری تا بگویم چه میوه‌ای بخوری! ::.

اگر می‌خواهید درمان درد خود را بیابید و بدانید چه میوه‌ای برای آن خوب است، با ما همراه شوید. جالب است بدانید که میوه‌ها خواص بسیاری از جمله خواص ضدپیری دارند و نه تنها می‌توانند سبب زیبایی پوست و تناسب اندام فرد مصرف‌کننده شوند، بلکه می‌توانند روند پیری را در او عقب انداخته و حتی انواع بیماری‌ها را درمان کنند.

:: خستگی مفرط
دلیل خستگی مفرط معمولا کم‌خونی است، یعنی زمانی اتفاق می‌افتد که میزان تجمع هموگلوبین در خون کاهش یابد. کم‌خونی سبب اکسیژن‌رسانی کم‌تر شده و به دنبال خود ضعف، رنگ‌پریدگی و خستگی را به دنبال می‌آورد. مصرف موادغذایی غنی از آهن و ویتامین‌ها B12 مثل اسفناج، بادام، عدس، لوبیا قرمز و گوشت گاو و گوسفند می‌تواند درمان این درد باشد.

:: مشکلات پوستی
محیط، نور آفتاب، آلودگی هوا و سیگار می‌تواند سبب آسیب‌دیدگی پوست شود. برای آنکه از بروز اولین چروک‌ها پیشگیری کنید و پوست خود را صاف و شفاف نگه دارید، بهتر است مواد غذایی غنی از ویتامین A، C و E و سلنیوم مصرف کنید. مصرف انگور، آواکادو، پیاز، تربچه، بادام و چای سبز می‌تواند به سلامت پوست و برطرف شدن مشکلات پوستی کمک کند.

:: مشکلات مربوط به مو
برای آنکه موهایی محکم و زیبا داشته باشید، بهتر است موادغذایی غنی از آهن و ویتامین A مثل آلو یا کلم‌چینی بخورید. گوشت گاو، میگو، اسفناج و بادام از آنجا که حاوی زنیک و آهن هستند بسیار مفیدند. زنیک طول عمر خود را افزایش داده و نه تنها مانع از ریزش سریع آن می‌شود، بلکه محرک رشد مجدد موهاست.

:: واریس
موادغذایی حاوی ویتامین C، مس و ترکیبات فنولی از بروز واریس پیشگیری می‌کنند. به افرادی که مبتلا به واریس هستند توصیه می‌شود لیمو، گردو و چای سبز مصرف کنند.

:: مشکلات خواب داشتن
خواب خوب خود کلید اصلی داشتن تناسب اندام، پوست درخشان، چشمان براق و... است. برای داشتن خوابی خوب بهتر است موادغذایی حاوی قندهای طبیعی مصرف کنید تا تعادل گلیسمی در خون شما برقرار شود. از جمله مواد غذایی توصیه شده می‌توان به کشمش، غلات کامل، لوبیا قرمز، عدس و آلو اشاره کرد.

:: ضعف حافظه
ویتامین E، منیزیم و ویتامین B می‌تواند جلوی ضعف حافظه را بگیرد. مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین ویتامین C، E و سیلیسیوم گیاهی می‌توانند سبب افزایش حافظه شوند. از جمله موادغذایی توصیه شده برای بالا بردن حافظه گیاه جینسینگ، کلم‌سبز و کلم‌پیچ، گردو، گندم کامل، انبه، میگو، تخم‌ آفتاب‌گردان و جعفری است. زرده تخم‌مرغ هم غنی‌ترین ماده غذایی حاوی کولین است. کولین به ارگانیسم در تبدیل چربی به اسیتیلکولین کمک می‌کند و نقشی مهم در مکانیسم حافظه دارد.

:: بیماری‌های قلبی
معمولا به کسانی که مبتلا به ناراحتی‌های قلبی‌اند توصیه می‌شود موادغذایی حاوی چربی‌های اشباع مثل کره، پنیر، همبرگر و... مصرف نکنند چون چربی اشباع سبب بالا رفتن کلسترول خون می‌شود. در عوض بهتر است موادغذایی حاوی اسیدهای چرب منوی غیراشباع، فلاونوییدها و فیبر مصرف کنند. این ترکیبات در برخی روغن‌ها مثل روغن زیتون و برخی مواد غذایی و میوه‌ها مثل انگور، خربزه، آواکادو، بروکلی، ماهی ساردین، صدف و چای سبز موجود است.

:: بیماری‌های چشمی
حتما شنیده‌اید که می‌گویند برای پیشگیری از ضعیف شدن چشم هویج بخورید. جالب است بدانید تمام میوه‌ها و سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A،C، E و لوتنین هستند و می‌توانند سبب وضوح دید شوند. به جز هویج توت‌فرنگی، تخم‌مرغ، زردآلو، چغندر و کدوتنبل هم قدرت دید شما را افزایش می‌دهد.

:: ناراحتی‌های استخوانی
پوکی استخوان یا دیگر بیماری‌های استخوانی مربوط به پیری می‌شوند. مصرف موادغذایی غنی از کلسیم و ویتامین D می‌تواند از مبتلا شدن به این بیماری‌ها پیشگیری کند. به همین دلیل توصیه می‌شود موادغذایی نظیر بروکلی، اسنفاج، شیر، ماست، روغن زیتون، نارگیل و شاه‌ماهی مصرف کنید.

:: مشکلات گوارشی
مصرف موادغذایی حاوی فیبر مثل میوه و سبزیجات و نوشیدن حداقل یک و نیم لیتر آب در روز به هضم و دفع راحت‌تر کمک می‌کند. در صورتی که دچار سنگینی معده یا سوزش هستید، بهتر است موادغذایی اسیدی مثل پنیر، گوشت قرمز و مرکبات را از برنامه غذایی خود حذف کنید. مصرف میوه‌هایی مثل انگور، موز، گندم کامل و برنج قهوه‌ای می‌تواند مفید باشد.

:: مشکلات مفصلی
التهابات و درد مفاصل از جمله بیماری‌های است که لازم است به خاطر آن به پزشک مراجعه کنید. مصرف میوه و سبزی‌های غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مثل گردو، غلات و ماهی‌های چرب می‌تواند از بروز این ناراحتی‌ها پیشگیری کند. سیب، اواکادو، دانه گندم کامل و روغن زیتون هم مفید است.

 

گریه کنید

آیا می‌دانید که اشک ریختن می‌تواند چقدر برای روح و جسم ما مفید باشد؟

حتماً تعجب می‌کنید البته فراموش نکنید اشک ریختن ممکن است از طریق محرک‌های بسیاری ایجاد شود

اما آنچه که ما در این بحث می‌خواهیم مطرح کنیم اشک ریختن به واسطه تحریک احساسات است

محققان عقیده دارند گریه و خنده هر دو ریشه در یک بخش از مغز دارند و همان‌طور که خنده فواید زیادی برای بدن دارد
که می‌توان از آنها به پایین آوردن فشار خون، افزایش قدرت ایمنی بدن و بهبود حالت روحی اشاره کرد گریه نیز خواص مشابهی دارد

متخصصان مغز و اعصاب که روی گریه تحقیقات زیادی انجام داده‌اند می‌گویند گریه می‌تواند براثر هر محرک بیرونی مانند شنیدن یک موسیقی، تماشای یک فیلم یا محرک درونی مثل یادآوری خاطرات تلخ و یا هر چیز دیگری ایجاد شود اما آنچه اهمیت دارد این است که بدین ترتیب تخلیه احساسی که بسیار ضروری است انجام می‌گیرد

باید بدانید که به طور عادی زنان 4 برابر بیشتر از مردان گریه می‌کنند و بررسی‌های انجام شده نشان داده است

که 85 درصد از زنان و 72 درصد از مردان پس از گریه احساس بهتری دارند.

البته گریه مردها و زنان با هم تفاوت بسیار دارد

به قول ارد بزرگ :میان اشک مرد و زن فاصله و بازه ای از آسمان تا زمین است

همچنین یکی از تأثیرات اجتماعی گریه نیز این است که وقتی ما گریه می‌کنیم اطرافیان نرمش و انعطاف پذیری بیشتری نشان داده و تمایل به حمایت بیشتری از ما پیدا می‌کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که گاهی اوقات گریه کردن بسیاری از مسائل نهفته احساسی را آشکار می‌کند



به عبارت دیگر گاهی اوقات ما تا گریه نکنیم نمی‌دانیم که ناراحت هستیم. به قول نویسنده کتاب «راز اشک‌ها» ما از طریق گریه کردن درباره احساسات خود بیشتر می‌آموزیم و بدین ترتیب می‌توانیم با این احساسات کنار بیاییم



شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که درست وقتی که حالتان به‌ظاهر خوب است با کوچک‌ترین اشاره و بهتر بگویم با جرقه‌ای به گریه می‌افتید، این همان آشکار کردن احساسات نهفته است، یعنی امکان دارد شما در اعماق قلب خود احساس تنهایی، ناراحتی، عصبانیت، یأس و طرد شدگی کنید اما به آنها اهمیت ندهید تا این که انباشته شود و بالاخره در جایی بروز کند


نکته دیگر این است که همان‌طور که اشک ریختن و تخلیه احساسی مفید است انباشته کردن خشم و ناراحتی و نگاه داشتن اشک هم مضر است. مطالعات نشان داده است که انباشت احساسات منفی موجب افزایش فشار خون، مشکلات قلبی، سرطان و بسیاری از عوارض دیگر می‌شود.به یاد داشته باشید که ما از نظر طبیعی و ژنتیکی باید در مواردی اشک بریزیم. پس اگر بخواهیم جلوی آن را بگیریم ضربات جبران‌ناپذیری به سلامت خود وارد می‌کنیم


حتماً تا به حال با افرادی که عزیزی را از دست داده‌اند اما سعی کرده‌اند که گریه نکنند روبه‌رو شده‌اید. چنین افرادی پس از مدتی مبتلا به انواع اختلالات جسمی و روحی خواهند شد چرا که به تعبیر روانشناسان به‌موقع سوگواری نکرده‌اند و این احساسات جمع شده و از آنجایی که راه تخلیه و بروز نداشته‌اند مانند یک دیگ زودپز عمل کرده و با انفجار خود روح و جسم خود را ویران کرده‌اند

اگر از نظر شیمیایی هم به مسئله نگاه کنیم مواد تشکیل دهنده اشکی که به واسطه بروز احساسات جاری شده با اشکی که تحریکات فیزیکی مانند خارش و یا پیاز ایجاد شده تفاوت دارد

اشکی که منشاء احساس دارد حاوی پروتئین بیشتری است و مقداری کورتیزول هم دارد (کورتیزول هورمونی است که در شرایط بحرانی و توأم با استرس در بدن ترشح می‌شود). پس این قضیه نشان می‌دهد که اشک ریختن در چنین مواقعی

موجب سم زدایی از بدن می‌شود. برخی از روانشناسان اشک را به کریستال‌های یخ تشبیه می‌کنند که در تماس با گرمای زندگی آب شده و مانند رود از چشم‌ها سرازیر می‌شوند



این نکته نیز لازم به ذکر است که وقتی اشک‌های ما منشاء ناراحتی یا درد دارند بدن احساس به تماس فیزیکی پیدا می‌کند. برای مثال وقتی فرزندان گریه می‌کنند و والدین آنها را در آغوش می‌گیرند زودتر آرام می‌شوند و این تأثیر وقتی شدت می‌گیرد که این در آغوش گرفتن همراه با احساس همدردی و محبت باشد

این یک حالت اثبات شده طبیعی است که با رعایت آن روند تخلیه احساسات زودتر و راحت‌تر سپری می‌شود.

به‌علاوه آنجا که چشم‌ها پنجره‌ای رو به قلب انسان هستند، اشک‌های ما نیز که از چشمان‌مان سرازیر می‌شود نشانگر حالت ناآرامی‌، ترس،نگرانی، خشم و آسیب‌پذیری روح ما هستند

پس بیایید از حالا سعی کنیم بر گریه و اشک واقع‌بینانه نگاه کنیم و این تصور اشتباه که هر فردی که قوی باشد تحت هیچ شرایطی اشک نمی ریزد را کنار بگذاریم زیرا بدن و روح ما به‌طور طبیعی با مسائل و مشکلاتی روبه‌رو می‌شود که نیاز به تخلیه و اشک ریختن دارد



سخن ارد بزرگ در این رابطه گویای واقعیت است :آدمهای بزرگ و اندیشمند ، بسیار اشک می ریزند


گریه کن گریه قشنگه گریه سهم دل تنگه

بیماری‌ آدیسون
شرح بیماری
بیماری‌ آدیسون‌ (نارسایی‌ غده‌ فوق‌ کلیوی‌) عبارت‌ است‌ از تخریب‌ تدریجی‌ و پیش‌روندة‌ غدد فوق‌کلیوی‌ که‌ در بالای‌ کلیه‌ها قرار دارند. غدد فوق‌کلیوی‌ چندین‌ هورمون‌ ترشح‌ می‌کنند که‌ برای‌ بعضی‌ از کارهای‌ بدن‌ ضروری‌ هستند. این‌ هورمونها کمک‌ می‌کنند تا تعادل‌ مایعات‌ بدن‌ حفظ‌ شود.
آنها همچنین‌ در کارهای‌ زیر نقش‌ دارند: سوخت‌ و ساز قند و پروتئین‌، حفظ‌ فشار خون‌، و پاسخ‌ به‌ استرس‌ جسمانی‌. بیماری‌ آدیسون‌ نادر است‌، اما می‌توان‌ آن‌ را در هر سنی‌ دید. شیوع‌ آن‌ در مردان‌ و زنان‌ تقریباً برابر است‌. باید توجه‌ داشت‌ که‌ علایم‌ بیماری‌ ممکن‌ است‌ به‌ آهستگی‌ و در طی‌ چند ماه‌ تا چند سال‌ بروز کنند.


علایم‌ شایع‌
• ضعف‌ و خستگی‌
• اختلالات‌ گوارشی‌ (تهوع‌، استفراغ‌، دردشکم‌، اسهال‌، کاهش‌ اشتها و وزن‌)
• کاهش‌ فشار خون‌ که‌ باعث‌ غش‌ و منگی‌ می‌شود.
• پوست‌ قهوه‌ای‌ رنگ‌ (شبیه‌ حالت‌ برنزه‌ شدن‌) همراه‌ با وجود لکه‌های‌ سفید روی‌ آن‌
• تیره‌ شدن‌ کک‌ و مک‌، جوشگاه‌ زخم‌، و نوک‌ پستان‌
• ریزش‌ مو
• احساس‌ سرما در همه‌ اوقات‌
• رفتار نابهنجار، یا تغییر خلق‌، مثل‌ حالت‌ تهاجمی‌ یا افسردگی


علل‌
• علایم‌ به‌ علت‌ کاهش‌ سطح‌ هورمون‌های‌ شبیه‌ کورتیزون‌ ـ تولید شده‌ توسط‌ غدد فوق‌ کلیوی‌ ـ ایجاد می‌شوند. البته‌ علت‌ نارسایی‌ غدد فوق‌ کلیوی‌ معمولاً نامعلوم‌ است‌، ولی‌ پزشکان‌ معتقدند که‌ این‌ بیماری‌ از نوع‌ بیماری‌های‌ خود ایمنی‌ است‌.
• البته‌ نارسایی‌ غدد فوق‌ کلیوی‌ ممکن‌ است‌ به‌ دنبال‌ بیماری‌های‌ زیر نیز ایجاد شود: بیماری‌ سل‌، سرطان‌، بیماریهای‌ غدة‌ هیپوفیز و ایدز
• استفاده‌ از داروهای‌ کورتیزونی‌ خوراکی‌ برای‌ سایر بیماری‌ها. در این‌ حالت‌ نارسایی‌ وقتی‌ نمود می‌یابد که‌ مصرف‌ این‌ داروها قطع‌ شود، زیرا گاهی‌ فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری غدد فوق‌ کلیوی‌ پس‌ از قطع‌ دارو به‌ حالت‌ اولیه‌ بر نمی‌گردد


عوامل‌ افزایش‌دهندة‌ خطر
• استرس‌
• دیابت‌ شیرین‌ «مرض‌ قند»
• جراحی‌
• درمان‌ ضد انعقادی‌


پیشگیری‌
• هیچگاه‌ داروهای‌ کورتیزونی‌ را سر خود قطع‌ نکرده‌ یا دوز آنها را تغییر ندهید.


عواقب‌ مورد انتظار
• اگر این‌ بیماری‌ در مراحل‌ اولیه‌ تشخیص‌ داده‌ شود، علایم‌ را می‌توان‌ با هورمون‌درمانی‌ کنترل‌ و یک‌ زندگی‌ طبیعی‌ و بدون‌ دردسر داشت‌.
• در مراحل‌ پیشرفته‌، این‌ بیماری‌، چنانچه‌ درمانی‌ برای‌ آن‌ انجام‌ نشود، به‌ مرگ‌ منتهی‌ خواهد شد.


عوارض‌ احتمالی‌
• ایجاد یک‌ حالت‌ وخیم‌ به‌ دنبال‌ آسیب‌ جسمانی‌ یا بروز یک‌ بیماری‌. این‌ حالت‌ «بحران‌ غدد فوق‌کلیوی‌» نیز نامیده‌ می‌شود. علایم‌ در این‌ حالت‌ برجسته‌ و شامل‌ مواردی‌ چون‌ درد، ضعف‌، کاهش‌ فشارخون‌، بالا یا پایین‌ بودن‌ حرارت‌ بدن‌ و غش‌ می‌شود.
• اشتباه‌ گرفتن‌ این‌ بیماری‌ با یک‌ بیماری‌ روانی‌
• استعداد ابتلا به‌ عفونت‌ها


درمان‌


اصول‌ کلی‌
• آزمایش‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌ مِتی‌ راپون‌ برای‌ سنجش‌ عملکرد غدد فوق‌کلیوی‌ باشند.
• این‌ بیماری‌ برای‌ تمام‌ عمر گریبانگیر بیمار خواهد بود. اگر مبتلا به‌ این‌ بیماری‌ هستید، سعی‌ کنید تا اصول‌ مراقبت‌ از خود را فرا بگیرید. توجه‌ دقیق‌ به‌ زمانبندی‌ مصرف‌ داروها بسیار حیاتی‌ است‌.
• در مورد «بحران‌ غدد فوق‌کلیوی‌» و ارتباط‌ آن‌ با استرس‌ جسمانی‌ (عفونت‌، جراحی‌، یا صدمات‌ جسمانی‌) اطلاعات‌ خود را افزایش‌ دهید.
• به‌ هر پزشک‌ یا دندانپزشکی‌ که‌ مراجعه‌ می‌کنید، وی‌ را از بیماری‌ خود آگاه‌ سازید.
• اگر در جایی‌ زندگی‌ می‌کنید یا به‌ جایی‌ قصد مسافرت‌ دارید که‌ خدمات‌ پزشکی‌ چندان‌ در دسترس‌ نیست‌، باید دستورالعمل‌ مربوط‌ به‌ تزریق‌ کورتیزون‌ را در شرایط‌ اورژانس‌ فرار بگیرید.
• یک‌ دست‌بند یا گردن‌آویز مخصوص‌ همراه‌ داشته‌ باشید که‌ روی‌ آن‌ مشخص‌ شده‌ باشد که‌ شما آدیسون‌ دارید و ضمناً دارو و دوز مصرفی‌ نیز روی‌ آن‌ قید شده‌ باشد.
• مراقب‌ باشید واکسیناسیون شما به‌ روز باشد، از جمله‌ واکسیناسیون‌ آنفولانزا و ذات‌الریه
• بستری‌ شدن‌ به‌ هنگام‌ «بحران‌ غدد فوق‌کلیوی‌»


داروها
• برای‌ شما یکی‌ از چندین‌ نوع‌ مختلف‌ از داروهای‌ کورتیزونی‌ تجویز خواهد شد.
• همچنین‌ در اغلب‌ موارد، نیاز به‌ یک‌ مینرالوکورتیکویید برای‌ کنترل‌ تعادل‌ نمک‌ و مواد معدنی‌ وجود دارد.
• زمانبندی‌ مصرف‌ داروها را دقیقاً رعایت‌ نماید.
• هرگز داروی‌ خود را بدون‌ نظر پزشک‌ تغییر ندهید یا حذف‌ نکنید.


فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
• هیچ‌ محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.


رژیم‌ غذایی‌
• ممکن‌ است‌ نیاز به‌ یک‌ رژیم‌ غذایی‌ خاص‌ وجود داشته‌ باشد (مثلاً، رژیمی‌ که‌ جهت‌ حفظ‌ تعادل‌ سدیم و پتاسیم یا افزایش‌ کربوهیدرات‌ یا پروتئین‌ دریافتی‌ تجویز می‌شود).


درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
• اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌ تان علایم‌ بیماری‌ آدیسون‌ را دارید، به‌ خصوص‌ علایم‌ «بحران‌ غدد فوق‌کلیوی‌». در این‌ صورت‌ فوراً مراجعه‌ نمایید. «بحران‌ غدد فوق‌کلیوی‌» یک‌ اورژانس‌ است‌.
• در صورتی‌ که‌ بعد از مراجعه‌ و تشخیص‌، یکی‌ از حالات‌ زیر پیش‌ آید: ـ علامت‌ عفونت‌ مثل‌ تب‌، لرز، درد عضلانی‌، سردرد و منگی‌. ـ آسیب‌ جدی‌ مثل‌ شکستگی‌ استخوان‌، در رفتگی‌ مفصل‌، یا آسیب‌ داخلی‌ اعضا
• اگر قرار است‌ تحت‌ یک‌ عمل‌ جراحی‌ غیراورژانس‌ و برنامه‌ریزی‌ شده‌ قرار بگیرد یا به‌ هر علت‌ نیاز به‌ بیهوشی‌ دارید.
• اگر دچار علایم‌ جدید و نامنتظره‌ بروز کرده‌اند. داروهای‌ مورد استفاده‌ برای‌ درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند. از آن‌ جمله‌ عبارتند از: برآمده‌ شدن‌ شکم‌، نازک‌ شدن‌ اندام‌ها، پف‌ کردن‌ صورت‌ و چشم‌ها، آکنه‌، و رشد مو روی‌ صورت‌

 

هیپرآلدوسترونیسم
شرح بیماری

هیپرآلدوسترونیسم‌ یک‌ بیماری‌ غدد درون‌ریز که‌ در اثر تولید بیش‌ از حد آلدوسترون (یک‌ نوع‌ هورمون که‌ توسط‌ غدد فوق‌کلیوی‌ ساخته‌ می‌شود) ایجاد می‌شود. آلدوسترون‌ اضافی‌ باعث‌ می‌شود کلیه‌ها سدیم و آب بیشتری‌ جذب‌ کنند و پتاسیم بیشتر از حد عادی‌ از بدن‌ دفع‌ شود. این‌ بیماری‌ ناشی‌ از اختلال‌ در غدد فوق کلیوی است‌ که‌ به‌ قسمت‌ بالایی‌ کلیه ها چسبیده‌اند. آلدوسترونیسم‌ هم‌ در مردان‌ و هم‌ در زنان‌ رخ‌ می‌دهد و بین‌ سنین‌ 50-30 سالگی‌ شایع‌تر است‌.


علایم‌ شایع‌

• خستگی‌ و ضعف‌
• گاهی‌ فلج‌ موقتی‌
• احساس‌ مور مور شدن‌ در ساعد، بازو، ساق‌، ران‌، پا، و دست‌ها و پاها.
• تکرر ادرار، خصوصاً در شب‌
• تشنگی‌
• گرفتگی‌های‌ شدید عضلانی‌
• اختلالات‌ بینایی‌
• موارد زیر با بررسی‌های‌ تشخیصی‌ آشکار می‌شوند:
• کاهش‌ سطح‌ پتاسیم خون‌
• افزایش‌ سطح‌ سدیم خون‌
• افزیش‌ فشار خون‌


علل‌

افزایش‌ ترشح‌ آلدوسترون‌ در اثر یکی‌ از بیماری‌های‌ زیر:
• وجود تومور در غده‌ فوق‌کلیوی‌
• افزیش‌ فشار خون یا بیماری‌ کلیوی‌، که‌ باعث‌ تولید بیش‌ از حد هورمونی‌ به‌ نام‌ رنین‌ از کلیه‌ می‌شود. هورمون در کنترل‌ سطح‌ آلدوسترون‌ خون‌ نقش‌ دارد.


عوامل تشدید کننده بیماری

• رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ مقادیر زیادی‌ شیرین بیان سیاه رنگ
• بیماری‌ کلیوی‌
• نارسایی احتقانی قلب
• سیروز کبدی‌
• مصرف‌ داروهای‌ تنظیم‌ خانواده‌
• مصرف‌ داروهای‌ دیورتیک‌ (ادرارآور) که‌ باعث‌ دفع‌ پتاسیم می‌شوند.
• حاملگی‌


پیشگیری‌

اگر شما دچار بیماری‌ کلیوی‌ هستید یا فشار خونتان‌ بالا است‌، تحت‌نظر پزشک‌ خود باشید، و برنامه‌ درمانی‌ خود را به‌ دقت‌ رعایت‌ کنید حتی‌ اگر هیچ‌ علامتی‌ ندارید.


عواقب‌ مورد انتظار

اگر این‌ اختلال‌ توسط‌ یک‌ تومور غده‌ فوق‌کلیوی‌ ایجاد شده‌ باشد، معمولاً با جراحی‌ قابل‌ معالجه‌ است‌. اگر به‌ علت‌ بیماری‌ کلیوی‌ یا بالابودن فشار خون رخ‌ داده‌ باشد، درمان‌ دارویی‌ برای‌ این‌ اختلالات‌، علایم‌ آلدوسترونیسم‌ را کنترل‌ خواهد نمود.


عوارض‌ احتمالی‌

• نارسایی احتقانی قلب
• آترواسکلروز
• نارسایی کلیه


درمان‌


اصول‌ کلی‌

• بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش‌ خون‌ و اندازه‌گیری‌ الکترولیتها، و نیز سی تی اسکن یا ام آر آی از کلیه ها و غدد فوق کلیوی باشند.
• درمان‌ معمولاً شامل‌ دارو و رژیم‌ غذایی‌ با محدودیت‌ نمک‌ است‌.
• وزن‌ خود را روزانه‌ ثبت‌ کنید. در صورت‌ افزایش‌ وزن‌ به‌ میزان‌ 5/1 کیلوگرم‌ یا بیشتر در عرض‌ 24 ساعت‌، پزشک‌ خود را مطالعه‌ سازید.
• جراحی‌ برای‌ درآوردن‌ غده‌ فوق‌کلیوی‌ در بعضی‌ از بیماران‌
• همیشه‌ یک‌ دست‌بند یا گردن‌ آویز که‌ نشان‌دهنده‌ بیماری‌ شما و داروهای‌ مصرفی‌ باشد به‌ همراه‌ داشته‌ باشید.


داروها

• اسپیرونولاکتون برای‌ کاهش‌ اثر آلدوسترون‌. این‌ دارو ممکن‌ است‌ باعث‌ بزرگ‌ شدن‌ پستان‌ و ناتوانی‌ جنسی‌ در مردان‌ شود. سایر انتخاب‌های‌ دارویی‌ عبارتند از آمیلوراید و تریامترن‌
• امکان‌ دارد داروهای‌ فشار خون‌ تجویز شوند.


فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

اگر ضرورتی‌ به‌ عمل‌ جراحی‌ نباشد. محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد. اما اگر عمل‌ جراحی‌ انجام‌ شود، فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ عادی‌ خود را تدریجاً از سر گیرید.


رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ غذایی‌ دارای‌ سدیم کم‌ و پتاسیم زیاد مصرف‌ کنید. غذاهای‌ غنی‌ از پتاسیم‌ عبارتند از زردآلو و هلوی‌ خشک‌ شده‌، کشمش، مرکبات، عدس و غلات سبوس دار. از شیرین بیان سیاه‌رنگ‌ پرهیز کنید.


درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

• اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان‌ علایم‌ آلدوسترونیسم‌ را دارید.
• اگر دچار علایم‌ جدید و غیر قابل‌ توجیه‌ شده‌اید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در دهان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.

 

عرق‌سوز چیست ؟
عرق‌سوز، که به "جوش تابستانی" نیز معروف است، بیرون زدن جوش‌های کوچک (و برخی اوقات تاول‌های ریز) روی پوست است که وقتی کودک نوپای شما زیاده از حد گرمش می‌شودبه وجود می‌آیند. جوش‌ها ممکن است قرمز شوند مخصوصاً روی پوست‌های روشن. این عارضه در نوزادان بیشتردیده می شود ا گرچه کودکان در تمام سنین می ‌توانند به آن دچار شوند.
اگر کودک نوپای شما عرق‌سوز شده باشد به احتمال زیاد باید اثرات آن را در چین های پوست و در مناطقی که لباس به تن می‌چسبد، مانند سینه، شکم، گردن، لای پاها و باسن ببینید. اگر کلاه سرش می‌گذارید، عرق‌سوز ممکن است اطراف شقیقه ها و روی پیشانی ظاهر شود.

علت عرق‌سوز شدن چیست ؟
کودک برای خنک کردن بدن خود عرق می‌کند. اگر آنقدر عرق کند که منفذ‌های پوست بسته شوند و عرق نتواند از پوست خارج شود، عرق سوز به وجود می‌آید. (کودکان کم سن و سال بیشتر مستعد عرق‌سوز شدن هستند زیرا منافذ پوست آنها ریزتر از بزرگسالان است.)
آب و هوای گرم و شرجی بهترین هوا برای عرق‌سوز شدن است اما اگر کودک تعداد زیادی لباس پوشیده باشد یا تب شدید باعث عر ق کردنش شود، در زمستان هم ممکن است دیده شود.بعضی اوقات مالیدن پمادهای موضعی روی پیشانی کودک موجب عرق‌سوز شدنش می‌شود.
آیا عرق‌سوز خطر دارد ؟
خیر ولی نشانه ای از این است که کودک شدیداً گرمش شده است. اگر این موضوع را جدی نگیرید و اقدام جدی در جهت خنک کردنش انجام ندهید، ممکن است دچار گرمازدگی یا ضعف در اثر گرما شود.

آیا عرق‌سوز برای کودک دردناک است ؟
خیر،معمولاً دردناک نیست ولی خارش زیادی دارد. بعضی از جوش ها ممکن است به تماس حساس باشند.

چطور می ‌توان عرق‌سوز را درمان کرد ؟
با خنک کردن کودک کار را آغاز کنید. لباس‌های وی را در آورید و او را به اتاقی خنک یا جایی در سایه منتقل کنید.
می‌توانید اورا حوله‌ کتانی بخوابانید که می‌تواند عرق را به خود جذب کند. از پارچه‌ی خیس خنک برای مالیدن قسمت هائی که عرق سوز شده‌اند هم موثر است. حمام نیمه ‌گرم با کمی جوش ‌شیرین( 5/0 قاشق به ازای هر لیتر) هم راه حل خوبی است.
به جای خشک کردن کودک با حوله بگذارید خود به خود خشک شود . بر روی عرق‌سوز کرم یا پماد نمالید چون این کار با جلوگیری از جریانِ رطوبت عرق سوز را بدتر می کند.
اگر شب‌ها هوا گرم است یک دستگاه تهویه هوا یا پنکه در اتاق کودک روشن کنید. باد پنکه را مستقیماً به جایی نزدیک کودک هدایت کنید ولی نه مستقیماً به سمت خود او یا به اندازه‌ی کافی از او دور کنید تا فقط نسیمی خنک بوزد. مراقب باشید کودک یخ نزند.
مطمئن شوید که ناخن‌های کودک کوتاه هستند تا نواحی عرق‌سوز شده را نخاراند. همچنین می‌توانید شبها هنگام خواب به دستانش جوراب بپوشانید تا نتواند در خواب خود را بخاراند.

چطور می‌توان از عرق‌سوز پیش‌ گیری کرد ؟
با پوشاندن لباس‌های گشاد و سبک، مخصوصاً در هوای گرم و شرجی، کودک خود را خنک و راحت نگاه دارید. الیاف طبیعی مانند کتان جذب ‌کننده هستند و اجازه می‌دهند که در مقایسه با الیاف مصنوعی تعریق بهتر انجام شود. از شلوارهای پلاستیکی و پوشک‌های پلاستیکی استفاده نکنید.
استفاده‌ی کم از پودر بچه می‌تواند از عرق‌سوز شدن چین‌های پوست کودک جلوگیری نماید ولی...

از پودر تالک استفاده نکنید زیرا تنفس آن برای کودک خطرناک است.
وقتی کودک خود را در آغوش می گیرید سعی کنید لباس‌هایی از پشم یا امثال آن که ممکن است به پوست او آسیب برسانند یا باعث تحریک آن شوند، نپوشید.
در روزهای خیلی گرم کودک خود را در خانه نگه دارید یا به دنبال محل های خنک، سایه یا باددار برای نشستن یا بازی بگردید. مطمئن شوید که کودک نوپایتان به اندازه‌ی کافی مایعات می نوشد تا آب بدنش از دست نرود.
مرتباً کودک خود را از این لحاظ که زیاد گرمش است یا نه کنترل کنید. اگر مطمئن نیستید، پوستش را لمس کنید. اگر گرم و نم‌دار بود یعنی این که زیادی گرمش شده است.

آیا باید به خاطر عرق‌سوز شدن کودک را نزد پزشک ببرم ؟
اگر مطمئن نیستید که از پس عرق‌سوز کودک بر نمی‌آیید با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر عرق سوز پس از چند روز از بین نرفت و به نظر رسید که روز به روز بدتر می‌شود، یا کودک‌تان تب 103 درجه‌ی فارنهایتی یا بیشتر دارد، حتماً با پزشکش تماس بگیرید

 

فقط کافی است به آخرین دستاوردهای متخصصین مرکز ملی هدایت (ارتقاء) سلامت و رفتار شناسی توکیو توجه کنیم!

آنها میگویند:


1- هرگز سیگار نکشید و اگر میکشید ، نیمه آخر آن را هیچ وجه نکشید.
2- در حمام هیچگاه مستقیما زیر دوش آب گرم نفس نکشید. کلر یک قاتل تدریجی است.
3- هنگام شارژ موبایل ابتدا شارژر را به گوشی وصل کنید و سپس آن را به برق وصل کنید. بهتر است موبایل خاموش باشد.
4- چای بیشتر از یک روز مانده را اصلا ننوشید.
5- هنگام روشن کردن کولر اتومبیل خود ابتدا به مدت حداقل 5 دقیقه پنجره ها را باز بگذارید و در پمپ بنزینها کولر را خاموش نمایید.
6- غذای خود را بیشتر از یکبار در مایکروفر گرم نکنید و بعد از آن درصورت عدم استفاده دور بریزید.
7- با حیوانات خانگی تعامل مثبت داشته باشید. آنها ممکن است از خیلی از انسانها سالمتر و تمیزتر باشند. عوامل مشترک زیاد آنها با انسانها میتواند به شکل واکسن در بدن عمل کند.
8- هنگام غذا بین هرلقمه حداقل 1 دقیقه فاصله بگذارید و دو ساعت قبل و بعد از غذا و هنگام آن نوشیدنی ننوشید.
9- هنگام حرکت اتومبیل، پنجره ها را تماما باز نکنید تا هوا بصورت باد وارد مجاری تنفسی نگردد.
10- لوازم آرایشی را بیشتر از 5 ساعت برروی پوست خود باقی نگذارید. سلولهای پوستی نیاز به تعرق و تنفس دارند. درمنزل نیز تا حد امکان از لباسهای گشاد ، راحت و باز استفاده نمایید.
11- موهای خود را بیش از یکبار در شبانه روز شانه نکنید.مراقب ورود شوره سر (حتی بصورت نامرئی) به چشمها و مجرای تنفسی خود باشید.
12- هنگام دویدن و راه رفتن سر خود را بالا نگهدارید.هنگام نشستن و خوابیدن برعکس سر خود را پایین نگهدارید.
13- توجه بیش از حد به وزن، سودمند نیست. بدن انسان قادر است بصورت خودکار میزان ورودی، جذب و میزان دفع را تنظیم نماید و اشتهای طبیعی نیز متناسب با آن میباشد. هرچه قدر دوست دارید بخورید.
14- اگر نیاز مالی ندارید، لازم نیست روزی 8 ساعت کار کنید. بهترین تعداد ساعات کاری بین 5 الی 6 ساعت میباشد.
16- هرگز پشت مانیتور (های قدیمی) که روشن هستند قرار نگیرید. ضرر آنها از خیلی از دستگاههای عکسبرداری بیشتر است.
17- ورزش و تحرک در ابتدای صبح نه تنها سودمند نیست بلکه خطرناک نیز هست. سعی کنید آن را در حداقل 3 ساعت بعد از بیداری و یا عصر انجام دهید.
18- توجه بیش از حد به امور سیاسی، ورزشی و اقتصادی برای سلامت روان مضر بوده و در دراز مدت به علت عدم امکان تسلط بر کنترل آنها، باعث اختلالات روانی میگردد.
19- معجزه جواهر آلات برای خانمها را فراموش نکنید. حتی اگر صرفا به دیدن آنها باشد.
20- هیچگاه به پهلو نخوابید. سعی کنید در جهت عمود بر محور مغناطیسی زمین بخوابید.

نکاتی که باید در ایام امتحانات رعایت شود:

نکاتی که باید در ایام امتحانات رعایت شود:

مقدمه:

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چرا از امتحان می‌ترسید؟

آیا تابحال به صورت عمیق به این موضوع فکر کرده‌اید که چه عواملی در ترس و اضطراب نسبت به امتحان مؤثر بوده‌اند؟

آیا در زندگی تحصیلی راههایی برای کاهش این نوع اضطراب یافته‌اید؟

بدون تردید ترس از امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان تقریبا همه گیر و رایج است و می‌توان گفت مهمترین علت این موضوع ، نتیجه‌ای است که از امتحان بدست می‌آید. نتیجه‌ای که مدرک قبولی یا مردودی محسوب گردیده و باعث ارتقاء ، تهدید ، تشویق و یا تنبیه می‌گردد. گاهی اوقات این نتیجه می‌تواند سرنوشت را نیز رقم زند. به همین علت هر چه نتیجه ، حساسیت و اهمیت بیشتری داشته باشد، به همان نسبت می‌تواند اضطراب و ترس از امتحان گردد، که برخی از آنها عبارتند از:

ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده.

سختگیری مدرسه در طی سال تحصیلی.

انتظار بیش از حد والدین.

عدم وجود خود باوری در فرد.

نامشخص بودن سؤالات.

اکنون که برخی از عوامل ایجاد کننده ترس از امتحان مشخص شدند، لازم است عوامل کاهش دهنده این نوع ترس را نیز بدانیم. در خصوص روشهای کاهش ترس از امتحان نظرات مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج

علاوه بر تلاش والدین برای ایجاد چنین محیطی برای مطالعه فرزندان ، فرزندان نیز بایستی کوشش نمایند.

تنظیم برنامه خواب و استراحت

برخی با این تصور که هنگام امتحانات برای مطالعه بیشتر اصلا نباید خوابید و یا خیلی کم خوابید ، خود باعث خستگی ذهنی و در نتیجه فراموشی بیشتر در مطالب خوانده شده می‌گردند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مطلوب است، اما افراط در آن هرگز مفید نخواهد بود.

پرهیز از کاهش تغذیه

افراط و تفریط در تغذیه اثرات نامطلوبی در بر خواهد داشت. بایستی با خواب و استراحت کافی و نیز تغذیه مناسب ، از لحاظ روحی و جسمی ، خود را آماده امتحان کرد.

آماده شدن برای امتحان

داشتن برنامه ریزی صحیح جهت مطالعه در طول سال تحصیلی و رعایت روشهای صحیح مطالعه.

1. مطالب درسی را بتدریج و در طول زمان مرور کنید، نه اینکه در آخرین دقایق قبل از امتحان به مطالعه فشرده بپردازید.

2. از یادداشتهای خود ، یادداشتهای فشرده‌ای بردارید، تا بازسازی ذهنی ، رمز گردانی و مرور مطالب برایتان مفید واقع شود.

3. سعی کنید به نوع آزمون پی ببرید، تا بتوانید مطالعه خود را متناسب با آن پیش ببرید.

پرهیز از فشرده خوانی

فشرده خوانی با مرور کردن مطالب متفاوت است. فشرده خوانی متضمن کوششی است برای یادگیری مطالب تازه بلافاصله قبل از شروع امتحان. و یا به عبارتی آخرین کوششهای شخص در آخرین لحظات قبل از امتحان.

تأکید بیشتر بر مطالبی که انتظار دارید جزء سؤالات امتحانی باشد.

می‌توانید محدوده سؤالاتی را که در امتحان مطرح خواهد شد، حدس زده و بیشتر به آنها پرداخته شود. برای این منظور سؤالات امتحانی سالهای گذشته کمک خواهند کرد. همچنین توجه به مطالب و موضوعاتی که استاد و یا معلم در کلاس درس بیشتر روی آنها تکیه می‌کند.

شرکت در جلسات آخر درس

حتما در جلسات آخر درس پیش از امتحان در کلاس شرکت کنید. زیرا اغلب ، مطالب مهمی را احتمال بیشتری در طرح سؤالات دارند، در جلسات آخر مرور و توضیح داده می‌شوند.

پرهیز از اضطرابهای متفرقه

مثلا شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نکنید. اگر امتحان قبلی رضایت بخش نبوده است، به آن نیندیشید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موکول کنید.

داشتن تصور ذهنی مثبت از خود

بجای پرداختن به جنبه‌های منفی ، همواره یک تصویرز ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش کافی جهت مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید.
حال که برخی از عوامل کاهش ترس از امتحان مطرح شدند، بایستی مواردی را در جریان امتحانات و هنگام پاسخگویی به سؤالات مد نظرمان باشد، که رعایت این موارد می‌تواند در موفقیت بیشتر و کاهش اضطراب نسبت به امتحان مؤثر باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • به موقع و سر وقت به جلسه امتحان بروید و پیش از آغاز امتحان با خاطری آسوده در جای خود مستقر شوید.
  • کلیه وسایل و ابزارهایی که در امتحان مورد نیاز است همراه خود به جلسه ببرید.
  • دستورالعملها را با دقت بخوانید و اگر دستورات شفاهی است، با توجه و التفات کامل به آن گوش دهید و عینا همان کاری را که از شما می‌خواهند انجام دهید. در مورد سؤالات تستی ، اگر نمره منفی داشته باشند، حدس زدن کار عاقلانه‌ای نیست.
  • به زمان بندی سؤالات دقت کنید، تا با مشکل کمبود وقت مواجه نشوید.
  • اگر زودتر از زمان تعیین شده سؤالات را پاسخ دادید، عجله نکنید و مجددا مروری داشته باشید.
  • خود را برای پاسخ گویی به هر گونه سؤالی آماده سازید، اما نه با این برداشت که باید صد درصد سؤالات را جواب دهید. برای پاسخگویی به سؤالات به طرح چهار مرحله‌ای زیر دقت کنید:

1. ورقه سؤالات را نسبتا با سرعت بخوانید و به تمام سؤالات که پاسخ آنها برایتان روشن است جواب بدهید. برای این مرحله حداقل نیمی از وقت امتحان را در نظر بگیرید.

2. دوباره ورقه را بخوانید و به تمام سؤالات که تا آن موقع پاسخشان به یادتان آمده است پاسخ دهید.

3. در نوبت سوم باید به تمام سؤالاتی که باقی مانده پاسخ دهید.

4. در نوبت چهارم یکبار دیگر نیز کنترل کرده و ببینید که آیا سؤالات را همانگونه که می‌خواستیم پاسخ داده‌ایم.

  • برای پاسخ گویی به آزمون تشریحی پیشنهاد می‌شود، موضوع را بطور کامل یاد گرفته و پرسش را به دقت بخوانید. و قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید، پاسخ خود را سازمان بندی کنید.
  • برای پاسخگویی به آزمون تستی پیشنهاد می‌شود:

1. سؤالات ساده را جواب داده و از سختها بگذرید.

2. وقتی به سؤالات نیمه مشکل رسیدید، مقابل آن علامت (+) (در پاسخ نامه) به معنای قابل حل و در مقابل سوالات مشکل علامت (-) به معنای غیر قابل حل بگذارید.